När finanseliten reste till Världsekonomiskt forum i Davos i maj i fjol fyrdubblades utsläppen från privatflyg i området, visar en ny studie. Inför årets upplaga vill Greenpeace – som ligger bakom granskningen – att makthavarna tar sitt förnuft till fånga och förpassar de klimatskadliga lyxflygen till historien.
Samtidigt som bilder över snöfria och ödsliga skidorter kablas ut över världen flockas finanselit och toppolitiker i den schweiziska alpstaden Davos för att delta i 2023 års upplaga av Världsekonomiskt forum (WEF). Den globala upphettningen och lösningar för att undvika klimatkollaps hör till de ämnen som avhandlas under den fem dagar långa konferensen som drar igång på måndag.
Men varken krisens fysiska manifestation eller den strida strömmen av oroväckande rapporter om vad som väntar i en allt hetare värld tycks hittills ha påverkat de rikas och mäktigas förkärlek för det i särklass mest klimatskadliga transportmedlet: privatjet.
Dubblerat antal privatflyg
En ny granskning gjord av det nederländska forskningsinstitutet CE Delft, på uppdrag av Greenpeace International, visar att antalet privatflyg till och från alpstaden dubblerades under den vecka i maj 2022 som det senaste forumet ägde rum jämfört med perioden före och efter arrangemanget. Ökningen medförde att växthusgasutsläppen från privatflygen, vars genomsnittliga resväg ökade betydligt under konferensperioden, fyrfaldigades.
Privatflyg måste förpassas till historien.
Totalt landade 1040 privatflyg på Davos närliggande flygplatser under WEF-veckan. Det ger en fingervisning om hur många lyxflyg som väntas anlända kommande vecka, då deltagarantalet beräknas bli ungefär detsamma som i fjol.
– De rika och mäktiga samlas i Davos för att diskutera klimat och ojämlikhet bakom stängda dörrar medan de använder privatjet som är det mest ojämlika och förorenande transportmedlet. Samtidigt upplever Europa sina varmaste januaridagar någonsin och samhällen runt om i världen brottas med extrema väderhändelser som drivits fram av klimatkrisen, kommenterar Klara Maria Schenk, transportexpert på Greenpeace International, i ett pressmeddelande.
”Förbjud privatflyg”
Totalt uppgick utsläppen från privatflyg kopplade till WEF till 9700 ton koldioxid. Det kan jämföras med utsläppen från 35 000 fossilbilar som färdas fram och tillbaka mellan Davos och Paris. En av fyra privatflygningar under den undersökta perioden bestod enligt rapporten av kortdistansflygningar på under 50 mil – det vill säga resor som enkelt hade kunnat genomföras med tåg eller bil.
– Med tanke på att nästan 80 procent av världens befolkning aldrig ens flugit, men lider av effekterna från klimatförstörande flygutsläpp, samt att WEF säger sig stå bakom Parisavtalets 1,5-gradersmål är denna årliga privatjetsbonanza en osmaklig uppvisning i hyckleri, säger Maria Schenk.
– Privatflyg måste förpassas till historien om vi ska kunna få en grön, rättvis och säker framtid för alla. Så kallade världsledare måste föregå med gott exempel och förbjuda privatjets och värdelösa kortdistansflygningar, fortsätter hon.
Tyskland, Frankrike och Italien hör till de länder som stod för flest privatflygningar i samband med Davos-konferensen 2022. Mellan Sverige och de schweiziska flygplatser som omfattas av studien skedde totalt åtta flygningar.