Vänsterpartiet vill att det skapas ett skandinaviskt statligt tågbolag med nattågstrafik mellan Norge, Sverige och Danmark. Bolaget ska också erbjuda nattåg till destinationer som Paris, Bryssel och Warszawa.
– Det ska vara snyggt och modernt, med dusch och wifi, säger Jonas Sjöstedt (V).
Nattågen ska enligt förslaget vara klara till öppnandet av Fehmarn Bält-tunneln 2029, den nya tågförbindelsen mellan Köpenhamn och Hamburg som innebär att restiderna på sträckan halveras – och att järnvägskapaciteten mellan Norden och kontinenten ökar.
– Nattåg är ett fantastiskt alternativ till att flyga eller ta bilen. Vi måste få ner utsläppen från internationella resor, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets toppkandidat i EU-valet.
Enligt förslaget ska det nya skandinaviska nattågsbolaget beställa ett antal nya bekväma nattåg med wifi och tillgång till dusch, frukost och middag. Det ska också vara möjligt att ta med bil och cykel på tåget, anser V.
– Det ska vara snyggt och modernt. Man ska kunna ta en kopp kaffe eller en öl om man vill det, säger Jonas Sjöstedt.
"Inte bolagsstrukturen som är utmaningen"
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet som jobbat mycket för att göra det enklare att åka tåg i Europa, är inte övertygad om att ett nytt statligt bolag är den bästa lösningen.
– Det låter ju väldigt bra instinktivt och jag är glad över att frågan diskuteras. Men jag tror inte att det är bolagsstrukturen som är utmaningen, säger han.
Vi måste få ner utsläppen från internationella resor
Det största problemet idag, enligt Jakob Dalunde, är att det saknas nattågsvagnar. Det beror på att de bolag som tillverkar vagnarna behöver en stor beställning, på cirka 200–300 vagnar, för att det ska bli lönsamt. Det kan sättas i relation till SJ:s cirka 15 vagnar som idag trafikerar sträckan Stockholm – Berlin.
Jakop Dalunde tycker att problemet ska lösas genom att flera europeiska eller nordiska järnvägsbolag gör en gemensam upphandling, där man köper in 200-300 vagnar som sedan leasas ut av tågoperatörerna.
– Det tror jag skulle vara ett mer effektivt sätt att använda skattepengarna på än att starta ett helt nytt statligt bolag. Statliga järnvägsbolag finns redan i Europa.
Nattågstrafiken i Österrike ett föredöme
Idag finns det bara en aktör i Europa som köper in nya, moderna nattågsvagnar i stor skala. Det är det österrikiska tågbolaget ÖBB, som driver flera nattågslinjer i Centraleuropa. Trafiken är lönsam och tågen är ofta fullbokade med en punktlighet på nästan 95 procent, enligt bolagets egna siffror.
I sitt förslag skriver Vänsterpartiet att de vill ”skapa ett skandinaviskt ÖBB med moderna bekväma nattåg som ger ett alternativ till flyget.”
Enligt Jakop Dalunde är orsaken till Österrikes tågframgångar geografiska. Som ett relativt litet och centralt beläget land har de haft vissa svårigheter med att få dit höghastighetståg, till skillnad från Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien.
– Därför blev det mer naturligt för dem att satsa på nattåg, även för kortare distans. De har säkert tio sträckor som de kör nattåg på, och då kommer man upp i en tillräckligt stor skala för att få rull på verksamheten.
"Flyget måste bli dyrare"
Men ett grundläggande problem för tågtrafiken i Europa och Skandinavien är att flyget är för billigt, säger Jakop Dalunde.
– Om vi bara fick upp priset på flyg till det dubbla skulle lönsamheten för nattågen hamna i en helt annan ställning.
Vid upphandlingen av nattågen till Tyskland var det Trafikverket som ansvarade för alla förhandlingar. Trafikverkets presschef Bengt Olsson ser flera praktiska utmaningar med att kunna genomföra Vänsterpartiets förslag.
– Den stora utmaningen är att det saknas ett gemensamt trafikledningsspråk, till skillnad från flyget. När vi skulle upphandla nattågen till Hamburg, blev det långa förhandlingar med den tyska järnvägen innan tågen kunde börja köra, säger han.
Det handlar till exempel om olika signalsystem, spårbredder och elsystem. Men det finns sätt att lösa det på, tror Bengt Olsson.
– Det skulle bli en viss omställningstid men i slutändan är det en politisk fråga.