Mycket bra om det blir av.
Men aldrig får man vara riktigt klimatglad.
För samtidigt som projektet börjar diskuteras (regeringen vill att Trafikverket ska sköta det hela och göra det snabbt), så kommer M och säger att vi har elbrist.
Det är ju inte sant – Sverige producerar mycket mer el än landet använder – och även om alla långtradare gick på el skulle energin som behövs inte vara så stor. En elväg drar inte mycket mer än en järnväg.
Men om vi vill producera all den el lastbilarna behöver med ny el så är även det en lätt sak att göra.
Alla motorvägar är nämligen redan förstörd natur. Sätter man stolpar och eltrådar på dem blir det plats för solceller på varje stolpe. Eller i dikesrenen.
Men hur mycket el blir det?
Vad kan några solceller ge egentligen?
Jo, väldigt mycket.
E4:an är hela 1 590 kilometer lång. Säg att vi använder hela den sträckan för en enda rad solceller ovanpå motorvägen.
En panel är en meter bred och två meter lång och ger 400W idag. På helåret 400 kWh.
1 590 kilometer är faktiskt 1,59 miljoner meter. Det betyder potentiellt 1,59 miljon solceller ovanpå stolparna.
Det är 636 miljoner W som kan producera 636 miljoner kWh per år.
Det är mycket el det. Det räcker till många långa resor för långtradare.
En långtradare drar nämligen tio gånger mer än en personbil, 20 kWh istället för 2 kWh per mil. Men bara om den går på batteri. Går den på tråd så minskar elåtgången med minst 25 procent.
Alltså 15 kWh. Att åka 1 590 km drar då 2 385 kWh. Lastbilen har med andra ord gjort av med lika mycket el som en lägenhet gör per år.
Köper man elen kostar det idag cirka 3 577 kronor för en resa. Det kanske låter mycket men går lastbilen på diesel så gör den av med cirka 4 liter per mil så långtradaren behöver då tanka 636 liter vilket kostar runt 10 170 kr.
Solcellerna ovanpå stolparna kommer alltså att göra el så att lastbilen kan åka 266 666 gånger mellan Ystad och Haparanda per år. Och göra det till en tredjedel av dagens pris.
Men motorvägen har ju två riktningar. En norrut och en söderut.
Vi får alltså två elvägar och därmed dubbelt så många solceller och dubbelt så många kWh från motorvägen.
Det finns 24 000 stora lastbilar som kör i Sverige.
Från E4:an får vi nästan all el långtradarna behöver.
Lägger vi till några mil på E20 så är saken löst.
Motorvägarna kan själva ge el till all den långtradartrafik som landet behöver.
Det är en rätt rolig tanke.