Under en längre tid har Dagens ETC ägnat mycket tid och kraft åt att berätta om bioenergins nackdelar. Vi har visat hur utsläppen från biobränsle är lika stora som de fossila utsläppen, hur skogsavverkningen skapar enorma utsläpp, hur fjärrvärmen blivit en av landets stora utsläppare och att många av de sätt som vi idag använder trä på är en ren förstörelse.
Det har vi kunnat göra bland annat genom att intervjua forskare i Sverige och utomlands som med fakta påvisat bioenergibranschens felaktiga resonemang.
Det här har skakat branschen. Den möter ett allt större motstånd och lägger därför enorm press på politiker i Norden för att hindra EU och andra länder att agera mot bioenergins nackdelar.
Just därför är det så viktigt att fler aktörer nu granskar lobbyismen och industrin. Dagens Nyheter har gjort flera riktigt bra uppföljningar kring ämnet. De har besökt Estlands skogar där bioenergibranschen hugger ner skog som ska brännas i Sverige. De har även pratat med forskare som är kritiska mot de undangömda utsläppen på över 100 miljoner ton koldioxidekvivalenter (något som Dagens ETC var först att rapportera om). DN har nyligen berättat att pappersmassebranschen är en av de stora utsläpparna av koldioxid, som inte syns i statistiken. Svartlut som förbränns i fabrikerna står för lika stora utsläpp som hela den svenska trafiken!
De här granskningarna (vår biobränslebilaga kan du fortfarande ladda ner här) visar att den svenska klimatpolitiken är inne på fel spår. De ”planer” som regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige under ledning av Svante Axelsson tagit fram för olika industrigrenar, inklusive trafiken, är helt orealistiska om Sverige ska kunna bidra till minskade utsläpp.
Med biobränsle i tanken – oavsett hur mycket den än kallas ”grön” – blir vi Europas utsläppsbovar och det kommer inte andra länder att acceptera.
De första som överger biobränslepoltiken är faktiskt bilindustrin, som nu helsatsar på eldrift även i Sverige. Orsaken är att fordonsbranschen är internationell. Den kan inte leva på svenska undantag, utan måste ta fram bilar och långtradare som är kompatibla med den internationella utvecklingen.
Och när industrin svänger så byter S gärna fot. I värsta fall blir det bara MP och C kvar som stödjare av biobränsle i tanken.
Givetvis är den siste som lämnar det spåret de som idag bygger upp en miljardindustri på att bränna skog. Men vad är det Svebio och de andra aktörerna egentligen inte förstår?
Jo tidsaspekten. Alla vet att skog kan ersättas av ny skog, men alla – utom bioenergibranschen – vet att det tar upp till 100 år. Det har ingen betydelse om skogen som sådan växer i en tid där utsläppen akut måste ner. Att bränna träd fungerar inte när klimatkrisen skenar.
Det stora problemet – som allt fler börjat granska och inse – är detta enkla: vi kan inte ersätta fossila utsläpp med biogena. Det är inte en ”övergång” till ren energi. Det är en undergång.