Kreta, Cancún, Phuket och Antalya. Så kan det se ut på listan av destinationer vid flera av de regionala flygplatserna i dag. Tiden då en utlandsresa också innebar en resa till storflygplatserna Arlanda, Landvetter och Kastrup är över.
– Förr kunde det vara en del av upplevelsen. Att få komma till Arlanda, se alla människor, ta en drink och titta på listan över destinationer. Men nu är vi så resvana att nöjet med själva flygplatsen har avtagit och vi föredrar närheten och enkelheten, säger Barbro Holmberg på Ving.
I dag har Ving charterresor från 16 av landets flygplatser. I takt med att antalet flygplatser har blivit fler så har också resandet ökat – från 18 miljoner utlandsresenärer för tio år sedan till 25 miljoner idag.
– Vi ser att det finns ett stort intresse. De här resorna bokas alltid snabbt. Det är svårt att säga om vi hade rest lika mycket om vi inte hade kunnat flyga från flygplatser i närheten av där vi bor, men det vi kan se är att tillgängligheten har gjort att många bokar två resor per år istället för en, säger Barbro Holmberg.
Ett sätt att överleva
Konkurrensen mellan de regionala flygplatserna är hård i kampen om de populära destinationerna. Charterresorna har varit ett sätt för flygplatserna att överleva.
– På flera av flygplatserna är det inrikeslinjerna som är basen och som är helt nödvändiga för regionen, som till exempel i Norrlands inland. Men det är svårt att få lönsamhet i det. Då har charterresorna blivit helt avgörande för att kunna fylla ut passagerarvolymerna, säger Peter Larsson, vd för organisationen Svenska regionala flygplatser.
Av organisationens 37 medlemsflygplatser har nu hälften charterresor. Det handlar alltså om de kommunägda flygplatserna. Utöver det erbjuder även alla Swedavias tio statsägda flygplatser charterresor.
– Det är också en frihet för människor att kunna ta flyget direkt från hemorten, säger Peter Larsson.
Klimatet får ta smällen
Men det är en frihet som miljön och klimatet får betala för. Samtidigt som utsläppen från bilåkande och köttätande har vänt neråt i Sverige så ökar utsläppen från våra flygresor till utlandet. En fjärdedel av utsläppen kommer från de regionala flygplatserna, enligt Svenska regionala flygplatser. Om utvecklingen fortsätter som idag kommer flygtrafiken att gå om biltrafiken när det gäller utsläpp av växthusgaser om mindre än tio år. En resa tur och retur mellan Stockholm och Medelhavet med flyg släpper ut 450 kilo koldioxid. Om du gör en sådan resa två gånger per år har du släppt ut lika mycket som vid ett års arbetspendling med bil två mil i varje riktning.
– Det är inte hållbart. Och det är absolut inte hållbart att flyget inte bär sina egna kostnader eftersom det inte är någon skatt på flygbränsle. Om vi skulle få ett mer korrekt pris skulle flygandet minska, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Han får medhåll av Mats Gunnarsson, miljöpartist i Region Örebro län. Han är ordförande i nämnden för samhällsbyggnad och får trots sin kritik av flygandet se hur charterflygandet ökar från den flygplats han har politiskt ansvar för i Örebro.
– Vi vill ju att staten och EU lägger en klimatskatt på flyget. Men det verkar inte finnas någon som är beredd att betala. När vi säger till flygplatsen att de borde ta ett högre pris för flygavgångarna så säger de bara att då förlorar de charterresorna till någon annan flygplats, säger han.