Enligt Naturvårdsverkets pinfärska siffror var svenskarnas inhemska utsläpp av koldioxid 53,4 miljoner ton under 2015, vilket innebär en minskning med en procent från året innan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi har sett en avstanning av minskningen. Men räknat från 1990-års nivåer har svenskarnas utsläpp av växthusgaser minskat med 25 procent, säger Johannes Morfeldt, handläggare på Naturvårdsverkets avdelning för analys och forskning.
Han framhåller att Sverige når sina klimatmål på kort sikt, men att takten måste öka för att de långsiktiga klimatmålen ska kunna uppnås.
– Miljömålsberedningens ambitiöst uppsatta mål, som alla riksdagspartier förutom Sverigedemokraterna står bakom, är att svenskarnas utsläpp ska minska med 85 procent fram till 2045. Det är viktigt att peka på att det finns många klimatsmarta lösningar för att komma till rätta med utsläppen, säger Johannes Morfeldt.
När du säger att Sverige uppnår sina klimatmål på kort sikt, då tar du inte med i beräkningen att vårt internationella avtryck på klimatet har ökat och äter upp hela den inhemska minskningen?
– Jag skulle säga att man behöver båda måtten. Det nationella och det internationella. Det är viktigt att vi minskar våra utsläpp nationellt, och där kan man se att vi lyckats ganska bra, även om vårt internationella avtryck samtidigt har ökat. Det har till stor del skett genom vårt ökade resande och vår matvarukonsumtion, säger Johannes Morfeldt.
Transportsektorn är utmaningen
En nyckelfaktor för att komma åt koldioxidutsläppen är transportsektorn (person- och godstransporter), som står för en tredjedel av svenskarnas inhemska utsläpp, förtydligar han.
– Transportsektorn är den stora utmaningen och vi ser att vägtransporternas utsläpp inte längre minskar i den takt som de borde. Bilarna har blivit bränslesnålare och miljövänligare, men samtidigt ökar åkandet. Industrierna, som även de står för en tredjedel av svenskarnas utsläpp, har minskat sina utsläpp med 22 procent, främst genom en övergång till biobränslen, men tekniksprång behövs för att komma åt utsläppen från tillverkningsprocesserna. Därför är forskningen enormt viktig, säger Johannes Morfeldt.