– Vi vet att vissa tillverkare tidigare har fuskat med mätningar, det är en sak och allvarligt nog. Men den stora orsaken är att det är så skevt mellan lagkrav och verkliga utsläpp. Enligt lagkraven mäter man i en körcykel som är väldigt förenklad och snäll. Så fort man kommer ut i verklig trafik med andra körmönster som plötsliga accelerationer och höga hastigheter sticker NOx-utsläppen (kväveoxid reds anm) iväg, säger Åke Sjödin.
”Högt över kraven”
Bilmodellerna i testet är klassade från Euro 3 till Euro 6 där 6 har de strängaste utsläppskraven. De allra senaste dieselmodellerna som tillhör Euro 6d ingick dock inte. Trots att Euro 6-bilarna klarade sig bättre än övriga modeller låg de fortfarande långt över gränsvärdena i verklig trafik.
– Under de senaste åren har det blivit allt mer känt att man egentligen inte sett någon förbättring av NOx-utsläppen från dieselbilar med Euro 5. Det har snarare varit försämringar. Det är först med Euro 6 vi ser en tydlig nedgång, men de ligger fortfarande högt över kraven, säger Åke Sjödin.
Bara några dagar efter att ICCT publicerat sina resultat rapporterade tyska medier att en ny dieselskandal kan vara under uppsegling. Daimler tvingas återkalla totalt 774 000 bilar över hela Europa efter misstankar om att utsläppsnivåer i testlabben manipulerats med hjälp av förbjuden mjukvara.
– Efter Volkswagen, som var de första att bli tagna med byxorna nere, har det hela tiden dykt upp olika indikationer på fusk, så jag är inte förvånad, säger Åke Sjödin.
Oklart hur många i Sverige
Hur många av de återkallade bilarna som finns i Sverige är ännu oklart. Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, säger att det vanliga är att tillverkaren kontaktar kunden och åtgärdar problemet kostnadsfritt på en verkstad.
– Men har man frågor är det bra att kontakta den man köpt bilen av så man får veta de exakta villkoren och vad det är förtaget avser att åtgärda, säger hon.
Charlotte Söderlund påpekar att Konsumentverket inte kan rekommendera eller avråda från en viss typ av drivmedel men menar att det är viktigt att tänka framåt inför ett bilköp. Lagarna kring diesel kan komma att förändras en hel del de närmsta åren. Från 2020 får kommunerna exempelvis rätt att införa miljözoner där de med striktast krav endast tillåter bilar som drivs med el, bränsleceller eller gas.
– Som konsument är det viktigt att man dubbelkollar vilken utsläppsklass dieselbilen klarar och skaffar så mycket information som möjligt om kommunen man bor i och om kommunen avser att införa en miljözon, säger Charlotte Söderlund.
Ny EU-lagstiftning
Nästa år ska också ny EU-lagstiftning kring avgaskrav vara införd fullt ut. Den kom till som ett resultat av de senaste årens utsläppsfusk.
– När den är fullt införd kommer man att fokusera betydligt mer på en körcykel anpassad efter verkliga förhållanden. Det finns också inbyggt oberoende kontroller av tredje part så man verkligen får ner utsläppen på de nivåer som behövs, säger Åke Sjödin.