”Det vore tydligare att besluta om utsläpp per person. Det vill säga år 2030 ska utsläppen per invånare vara x ton för att senast år 2045 vara högst 1 ton koldioxidekvivalenter per invånare och år”, står det i Klimatkommunernas remissvar.
– Vår kritik utgår från att det finns flera kommuner som redan har den typen av lösningar, att man räknar på individens utsläpp, så då borde även staten kunna göra det, säger Lena Ivansson, verksamhetsledare på Klimatkommunerna.
En av de kommunerna är Malmö, som i sitt miljöprogram, antaget i april 2021, har ett mål för konsumtionsbaserade utsläpp till 2030.
– Vi håller fortfarande på att laborera med målvärdet som ska linjera med att kunna vara högst ett ton koldioxidekvivalenter per person och år 2050. I vårt miljöprogram står det att det är nödvändigt att inkludera de konsumtionsbaserade utsläppen och att ha ett omfattande samarbete och delaktighet med Malmöborna, säger Gunilla Andersson, projektledare på Malmö Stad.
Som en första del i arbetet pågår en nulägesanalys för att kunna se var de största utsläppen görs. I det arbetet har Malmö använt sig av Stockholm Environment Institutes verktyg Konsumtionskompassen.
– Med det kan man ta fram värden per postnummerområde och vi ser att det är stora skillnader mellan olika kommundelar. De rika områdena har större utsläpp än de fattiga, det skiljer sig tre gånger mellan de som har mest och minst utsläpp, säger Gunilla Andersson.
Det är samma sak över hela landet, erfar hon. Utsläppen skiljer inte jättemycket mellan kommunerna, förutom att glesbygdskommuner har större utsläpp från biltrafik. I Malmö handlar den största skillnaden om privata flygresor, där det skiljer sig tio gånger mellan det postnummerområde där invånarna har högst utsläpp och det där utsläppen är minst.
– När det gäller mat skiljer det bara lite grand, äta måste vi ju alla göra, säger Gunilla Andersson.
En av de arenor som Malmö kommer att använda för att möta Malmöborna är biblioteken.
– Vi behöver prata om vilken framtid vi kan ha och visa på möjligheterna. Teknikutvecklingen går ju snabbt framåt, kanske kommer det att finnas fossilfria flyg snart, men tills dess kanske man får ta en paus i flygandet. Som kommun kan vi erbjuda delningsmöjligheter som exempelvis bilpooler eller att hyra ut kläder. Men den privata konsumtionen är inte allt, vi behöver också politiska beslut som gör det lätt för företag att göra rätt och omöjligt att göra fel. Det kommer också att behövas ekonomiska incitament för att nå Parisavtalets mål, säger Gunilla Andersson.