Bensin- och dieselbilar måste ersättas av utsläppsfria fordon om vi ska ha en chans att hejda uppvärmningen i enlighet med Parisavtalet. Som ett första steg på vägen har polisen i Schweiz, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Italien valt att testa elbilar från Hyundai. Modellerna SUV Kona Electric och bränslecells-elbilen Nexo är särskilt populära enligt tillverkaren. I staden Fremont, Kalifornien, testar polisen olika modeller av elbilen Tesla. Samma sak i Spokane, Washington, där polisen köpt in fyra Tesla-SUV Model Y.
Spokanes ekonomichef Tonya Wallace säger till lokaltidningen The Spokesman Review att alla numera vet att en elektrifiering av fordonsflottan är på gång: ”Det är i den riktningen vi går, vi behöver bara rulla upp ärmarna och se till att det blir gjort.”
I det lilla samhället Bargersville, Indiana, satsar polisen på Tesla Model 3, och konstaterar att bilen kostar skattebetalarna 3000 kronor mindre i månaden bara i bränsle – jämfört med den Dodge Charger polisen i USA vanligen använder som patrullbil.
Inga bränslekrav
När den svenska polisen nu förnyar fordonsflottan ingår inte en enda el- eller gasbil i upphandlingen. Det blir 2 210 fossildrivna bilar av modellerna Volvo XC 60 och V 90 som ska levereras under de närmsta åtta åren. Stadsjeepen ska användas till ingripandeverksamheten och kombimodellen V 90 till trafikövervakning. Med en uppskattad körtid på mellan 8 och10 år betyder det att svensk polis låst fast sig vid förbränningsmotorer för närmare 20 år framöver. Enligt Robert Haaga, projektledare för upphandlingen, har polisen inte ställt några bränslekrav överhuvudtaget.
– Vi har inte krävt att det ska vara fossilbilar heller, men bilarna måste ha en aktionssträcka på minst 70 mil för att motsvara våra behov, säger Robert Haaga.
Glest bland anbuden
Utöver detta ställde polisen en lång rad krav beträffande storlek och utformning, vikt, lastkapacitet, bekvämlighet och prestanda. Bilarna är dessutom utrustade med olika typer av avancerad teknik.
Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i polisregion Stockholm, säger till TT att varken rena elbilar eller laddhybrider var aktuella vid upphandlingen.
– För det första finns inte många leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna är många gånger väldigt tunga med tanke på batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur på plats för att ladda alla bilarna på kort tid i våra garage. Därför föll valet på de här motorkonfigurationerna.
Enligt polisens upphandlare Niklas Johansson fanns det flera intressenter under anbudstiden, men endast Volvo Car Sverige AB inkom till sist med anbud som motsvarade kraven. Varken Hyundai eller Tesla i Sverige deltog, då de enligt uppgifter till Dagens ETC saknar kapacitet för offentlig upphandling för närvarande.
Ett gott föredöme
Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatets vd, anser ändå att det är ”mycket illa” att en myndighet med så stora upphandlingar, inte anstränger sig mer.
– En myndighet skall vara ett gott föredöme och i linje med regeringens och riksdagens beslut bidra till sänkt klimatpåverkan i transportsektorn.
Beatrice Torgnyson, vd på intresseorganisationen Biodriv Öst och styrelseledamot på Gröna bilister, har större förståelse för polisens val – bland annat med tanke på de särskilda krav som ställs på utryckningsfordon.
– Det finns ett hyggligt utbud av el- och biogasgasbilar, men de kan ha svårt att leva upp till polisens krav. Snabbladdning tar också längre tid och laddinfrastrukturen är inte utbyggd i hela landet, men polisen borde självklart tanka HVO och inte köra på fossila drivmedel, säger hon och fortsätter:
– Frågan är om det är just polisen som ska ställa om först? För andra myndigheter som exempelvis Kriminalvården och Migrationsverket är det rimligare att välja el- eller gasbilar.
Jakob Lagercrantz köper inte det resonemanget. Han anser att polisen hade kunnat köpa in åtminstone några miljöfordon. Generellt tycker han att svenska myndigheter agerar långsamt i omställningen.
– Sedan augusti gäller EU:s upphandlingskrav i Sverige och pinsamt nog ställer unionen tuffare krav än vi gör, säger Jakob Lagercrantz.