– Det är viktigt att etapperna leder oss i rätt riktning mot våra mål – och inte saktar ner farten eller orsakar en omväg dit. Det är hög tid att vi nu gör en sådan analys i ljuset av de nya klimatmål som vi fått på EU-nivå, säger Romina Pourmokhtari på en pressträff.
Anpassning till EU:s mål innebär inte att acceptera utsläppsminskningar i lägre takt, enligt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
– Det finns inget utrymme för ambitionssänkningar, säger hon på en pressträff.
Idag har Sverige i flera avseenden mer ambitiösa nationella klimatmål till 2030 än de bindande mål Sverige är ålagda av EU. Bland annat ger EU:s mål större möjligheter att ”flytta” utsläppsminskningar från en sektor till en annan.
Det gör exempelvis att regeringen bedömer att Sverige klarar sitt åtagande för transporter och jordbruket genom att tillgodoräkna sig större utsläppsminskningar än de förväntade inom industrin. Den töjbarheten finns inte inom ramen för det nationella etappmålet till 2030 om att minska utsläppen med 63 procent jämfört med 2005.
Ni säger att det ska vara en större överensstämmelse mellan målen, betyder inte det en ambitionssänkning? Idag är svenska etappmålet till 2030 skarpare än vårt åtagande gentemot EU.
– Det menar jag är en fråga där det finns delade meningar. Det finns olika sätt som målen skiljer sig på. Det ena är en årlig bana kontra ett slutår. Men det skiljer sig även på andra sätt, säger Romina Pourmokhtari.
”Mer elektrifiering”
Ett annat skäl till att Sveriges nationella mål till 2030 kan sägas vara mer ambitiöst än EU:s krav är målet att minska utsläppen från transporter med 70 procent jämfört med 2010. Det målet hänger nu löst, vilket motiveras med att regeringen menar att det styrt mot användning av biobränslen snarare än elektrifiering.
– Vår bedömning är att lösningen är mer elektrifiering, säger Romina Pourmokhtari.
Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen uttrycker sig inte lika bestämt som klimatministern om ambitionerna.
– Vad som är ambitiöst och mindre ambitiöst är subjektivt i någon utsträckning, säger han.
Men när det gäller antal ton koldioxid som utsläppen minskar till 2030?
– Eftersom målet till 2045 ligger fast är det ingen ambitionssänkning, det är så jag uppfattar det.
Klimatforskare framhåller att utsläppen omedelbart måste minska kraftfullt och att även EU:s klimatpaket Fit for 55 är otillräckligt.
När Dagens ETC ber Romina Pourmokthari kommentera Martin Kinnunens tolkning säger hon:
– Det vi har tydligt redogjort för är att de här direktiven handlar inte om att avskaffa mål och sänka ambitioner. De handlar om att se till att Sverige har ett skarpare fokus för att lyckas nå med det vi faktiskt har åtagit oss.
Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm säger till Dagens ETC att det är uppenbart att dagens besked handlar om att nuvarande transportsektorsmål till 2030 ska överges.
– Regeringen borde minska utsläppen för att nå målen istället för att trixa med målen. Det är inte målen som är hindret – det är regeringens obefintliga klimatpolitik.