Trots hållbarhetsanspråk är det få multinationella företag som har en uttalad plan för att minska klimatpåverkan från tjänsteresor. Det visar årets Travel Smart-ranking från den europeiska miljöorganisationen Transport & Environment.
Enligt undersökningen är det bara 50 företag av 322 som rapporterar utsläppen från tjänsteresor och har satt upp mål för när utsläppen ska minska och med hur mycket. Bara fyra får högsta betyg, vilket betyder att de redan för ett par år sedan åtog sig att minska utsläppen med minst 75 procent senast 2025. För toppbetyg krävs också att företagen sedan 2019 rapporterar sina flygutsläpp enligt ett standardiserat rapporteringssystem.
Inga svenska företag finns i toppkategorin.
Vattenfall bättre än Spotify
Av 11 svenska företag som finns med i rankingen har bara två, statliga Vattenfall och konsultbolaget AFRY, fastställt mål för att minska sina klimatutsläpp från affärsresor. De hamnar i den näst bästa kategorin B. Majoriteten placerade sig i den näst sämsta kategorin, C. Dit hör bland annat H&M, ICA och Ericsson.
Allra sämst betyg fick Sandvik AB, Hexagon AB och Spotify.
– De flesta företagen gör inget eller mycket lite för att minska sina flygresor. Det gör alla andra mål i samband med resor meningslösa när det handlar om att tackla klimatförändringar, säger Erin Vera, ansvarig för företagsresor på Transport & Environment.
Inga svar
Endast några få föregångare i företagsvärlden följer vetenskapen genom att rapportera utsläpp av andra klimatpåverkande gaser än koldioxid – som kväveoxider, svaveldioxid och vatten. Dessa uppskattas idag stå för två tredjedelar av klimatpåverkan från flygresor.
– Det är den dolda delen av isberget när det gäller flygindustrin, säger Erin Vera.
Varken Spotify eller Hexagon AB återkommer när Dagens ETC vill ställa frågor om företagens klimatpolicy kring affärsresor. Pressansvarig på Sandvik AB påstår att företaget inte känner till undersökningen och därför inte kan svara på frågor.
Men det stämmer inte enligt pressansvarig för Transport & Environment, Gabriella Smith:
– Ett meddelande med information om Sandvik AB:s poäng skickades till Mats Lundberg, hållbarhetschef, den 16 februari, skriver hon i mejlsvar.
Halvering till 2025
Travel Smart-kampanjens mål för utsläppsminskningar från affärsresor med flyg är en halvering till 2025. Enligt Transport & Environment skulle det räcka om 10 procent av de granskade företagen – de största utsläpparna – minskar sina utsläpp med hälften till 2025 för att nå målet.
– Alla företag kan leva upp till undersökningens kriterier och sätta upp mål för utsläppsminskningar och rapportera utsläpp. Ändå är det bara15 procent av de granskade företagen som hittills gjort det, säger Erin Vera.