Kan Göteborg tillåta reklam som på offentliga platser uppmanar till fossil konsumtion och ändå bli fossilfritt?
– Nej! Vänsterpartiet tror inte att klimatkrisen kan lösas genom det som brukar kallas för konsumentmakt, det vill säga att det är upp till individer att ställa om sina konsumtionsmönster. Men vi behöver väcka tanken om hur det faktum att människor matas med reklam för produkter som generar stora utsläpp påverkar hur de lever sina liv och förhindrar dem från att ställa om. Vi som har lagt motionen vill väcka en diskussion som skapar medvetenhet om att avstå från den typen av produkter. På lång sikt tror jag att ett reklamförbud kan leda till en förändring av attityder, ungefär som när vi tog bort all sexistisk reklam i Göteborg och man på EU-nivå förbjöd reklam för tobak.
Vad för reklam tycker du är rimligt att göteborgarna ska slippa se när de väntar på bussen?
– Företag inom utvinning av fossila medel ska inte få använda stadens reklamytor anser vi. Jag är också trött på alla suv:ar som kör runt i Göteborg. De kan vara bra på åkermarker men fyller ingen funktion i staden. De är ett bra exempel på att reklam skapar behov som inte finns. Men frågan om vad som är skadlig fossil reklam är öppen för diskussion. Nu lägger vi förslaget, och sedan får stadens tjänstemän bereda frågan och komma med förslag innan omröstning, där även andra partier kan lämna sina förslag.
Den fossila bilismen har en stark ställning i Göteborg – vad ser du för möjligheter att bryta med fossilbilsberoendet?
– Volvo är på gång med renare teknik men de kommer inte att ställa om produktionen innan de vet att deras nya bilar kommer att sälja. Samtidigt riktar vi i den motion vi nu lagt in oss mot utvinningsföretag och inte mot bilindustrin. Så länge som göteborgare matas med reklam för fossila produkter så skapar det en efterfrågan som gör att företag inte behöver ställer om.