– Det vanligaste vi lagar är punkteringar och växelproblem, berättar Björn Carlefalk, på Tellus cykel och motor i Midsommarkransen, södra Stockholm.
Men just punkteringar tycker Björn Carlefalk att fler ska våga sig på att fixa själva.
– Det är ju ingen stor grej egentligen. Det kan alla göra!
Något som fler också borde ta tag i, enligt Björn, är att tvätta sina cyklar oftare. Han tycker att en cykelpendlare faktiskt ska tvätta sin hoj så ofta som varje dag när de kommer hem.
– Ta en vattenkanna med ljummet vatten, några droppar diskmedel och en diskborste. Skura bort all vägsmuts som innehåller salt och sand från cykeln. Häll sedan över vatten på cykeln så det får rinna av. Ju oftare man gör det desto bättre. Då slipper man en retroaktiv jätterengöring.
Det är just väglaget nu när vinter går mot vår som kan ställa till stora skador på cykeln.
– Den här vintern har varit lite stökig med mycket snö. Det har varit mycket salt, vatten och sand. Saltet fräter väldigt på växlar, kedjor och drev. Om man inte håller rent och smörjer blir det problem.
Skippa olivoljan
För den som vill slippa oroa sig för sanden finns det nya däck med punkteringsskydd som Björn menar är väldigt bra.
– Sanden som ligger kvar på marken är kross och det är en väldigt vass sten som äter sig in överallt. Då är det bra med de nya däcken.
Han rekommenderar också att använda en bra olja till att smörja in kedjan med.
– Oljan ska krypa in där den ska vara. En del provar med olivolja och matolja men det lägger sig bara utanpå och samlar damm och gör att det blir svårt att få rent. En teflonolja jobbar vi mycket med.
Att meka själv med cykeln tycker Björn att det är bra om fler vågar göra, men han avråder bestämt från att mixtra med elektroniken.
– Idag har vi många tekniskt avancerade cyklar med hydrauliska skivbromsar och elektroniska växlar. Det är inget som man ska ge sig på själv. Det blir oftare dyrare för konsumenten.