BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Miljözon klass 2 gäller för personbil, lätt lastbil och lätt buss. Fordon som drivs med diesel, bensin, etanol eller gas måste leva upp till särskilda miljöklassningar beslutade av EU.
Miljözon klass 3 gäller för personbilar, motorcyklar, mopeder klass 1 samt lätta och tunga lastbilar och bussar. De lätta fordonen måste drivas med el eller vätgas. För tunga gäller el, vätgas eller att de är laddhybrider.
– Vi är positiva till att man använder miljözoner som verktyg för att få fart på omställningen och förbättra luftkvaliteten i städer, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson på Gröna bilister.
Det kommer att bli upp till kommunerna själva att besluta om miljözoner. Undantag finns och görs för exempelvis polis, färdtjänst och militärfordon. Bilar som är äldre än 30 år och därmed klassas som veteranbilar får också köra fritt i zon 2. Kommunerna kan även ge särskild dispans för veteranbilstrafik i zon 3.
– Veteranbilarna har undantag i dagens bestämmelser. Det är lämpligt att införa detta även i miljözon klass 2, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen, och fortsätter:
– Kommunerna har fortfarande rätt att bevilja enskilda undantag från fall till fall i alla zoner. Det innebär att vid speciella tillfällen, som till exempel cruising, så skulle veteranbilar kunna få köra i alla zoner. Dörren är inte helt stängd.
Ingen risk för rusning
Någon risk för att människor skulle rusa iväg och köpa gamla bensinslukande rosthögar från 80-talet ser inte Kristofer Elo och Transportstyrelsen. Inte heller Gröna bilister är oroade.
– Det har varit en diskussion om veteranbilarna, men de flesta körs väldigt lite. Kanske på fina söndagseftermiddagar, och jag antar att det handlar om sådana frågor. Om du kör in i stan med din gamla PV en söndag så gör det inte så mycket egentligen, säger Martin Prieto Beaulieu.
Trots att han är positiv till förslaget tror han att det inte kommer att ha särskilt stor effekt på trängsel eller det totala antalet bilar i städerna.
– Det är ett verktyg för att få bort smutsiga fordon från ett visst område men inte för att få bort bilar från städerna. Vi brukar till exempel säga att tusen elbilar är fortfarande tusen bilar.
Leda till höga kostnader
De nya zonerna kan också komma leda till höga kostnader för privatpersoner och företag som måste byta ut sina bilar. Transportstyrelsen har gjort en fallstudie på Stockholm, och enligt myndighetens beräkningar skulle omkring 60 procent av innerstadsbornas bilar inte klara kraven och alltså bli förbjudna. Om alla skulle välja att köpa ny bil blir totalkostnaden ungefär 3,8 miljarder kronor. Kritiken är hård från organisationen Motormännen, som är en av remissinstanserna.
– Den kostnad som enligt Transportstyrelsen skulle drabba boende i innerstaden är 130 000 kronor per hushåll för att fylla de här kraven. Vi tycker det är helt orimligt att samhället lägger så höga kostnader på enskilda. Det vi vill få fram är att man stimulerar fram fler elbilar så att miljömålen kan uppnås, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.