Varför grundade du White Monday?
– Black Friday är de linjära företagens dag; köp och släng. Flera cirkulära företag funderade på att göra en ”Green Friday” eller en egen variant av Black Friday. Vi tänkte ”vad händer om vi går in och bjuder in alla de här företagen och gör tvärt om”. Istället för konkurrens så kör vi samarbete, istället för att alla pratar om sig själva pratar vi om en gemensam vision.
120 företag, influencers och organisationer har skrivit under för en White Monday. Vad förbinder de sig att göra?
– De lovar att inte göra någon aktivitet kopplad till Black Friday. Att dela en bild där de sprider budskapet under hashtaggen White Monday och dela den på måndag. Och om man vill gå ut med ett erbjudande i samband med White Monday så måste det vara ett cirkulärt erbjudande eller en delningstjänst.
Det får inte till exempel vara kläder av ekologisk bomull, utan då får det vara hyra eller laga kläder. Erbjudanden får inte kräva nyproduktion av moder jord. Alla får vara med, till och med H&M får vara med, men då får de inte spinna på Black Friday. Vi nudgar företag och gör att fler tar klivet. Det var 30 förra året och idag är det 120. Det är ganska jämt fördelat mellan Skåneregionen, Göteborg och Stockholm. Sen finns det företag i Åre och ute på landsbygden. Så det är spritt över hela Sverige.
Hur kan man stå emot konsumtionshetsen på fredag?
– Jag tror på den gyllene medelvägen. Det handlar inte om att stå emot någonting. Om du gillar att shoppa, så gör det men kolla på erbjudanden under White Monday först. Då handlar det om att handla begagnat och då kan du köpa hur mycket du vill. Du lär dig att förhandla med människor och det blir ett bättre civilsamhälle där människor interagerar med varandra.