Coronapandemin har lyft den ekologiska livsmedelsförsäljningen i världen – men inte i Sverige. Enligt en ny rapport från Ekoweb, en oberoende marknadsbevakare, minskade marknaden med två procent förra året. Den främsta anledningen sägs vara att handeln dragit ned på marknadsföringen av ekovaror. Sedan 2017 har antalet kampanjer minskat med en tredjedel, från 3 518 år 2017 till 2 341 år 2020. Ica, som står för drygt hälften av all livsmedelsförsäljning i Sverige i butiksledet, har skurit ned mest på ekokampanjer, med över 50 procent.
– Det påverkar naturligtvis försäljningen av de lite dyrare ekologiska varorna som behöver mer marknadsföring för att kunder ska göra dessa val i butik, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i ett pressmeddelande.
Ekoweb förutspår att svikande försäljning kommer leda till en minskad ekologisk produktion under 2020 och 2021. ”Intresset för att ställa om till ekologisk produktion finns bland lantbrukarna, men just nu talar inte marknadens språk för någon ytterligare omläggning, vare sig inom animalie- eller spannmålsproduktion”, skriver Ekoweb i sin rapport.
”Flera frågor viktiga”
Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg på ICA Sverige, säger att det finns allt fler hållbarhetsfrågor som kunderna tycker är viktiga.
– I vår ambition att guida kunderna finns det därför flera hållbarhetsfrågor att kommunicera utöver det ekologiska sortimentet. Ekologiskt kommer att fortsätta vara centralt i hållbarhetskommunikationen, men vi märker också att klimat, hållbara förpackningar och vegetariskt står högt upp på konsumenternas lista, säger Emelie Hansson till Dagens ETC, och tillägger att hur kommunikationen ser ut i butik och reklambland är någon som lokala handlare styr över.
– Det finns även flera parallella trender som mer snabba måltider, halvfabrikat och växtbaserat där det ekologiska utbudet inte är lika stort, säger Emelie Hansson.
Ida Lind från intresseorganisationen Ekologiska lantbrukarna säger till Dagens ETC att handeln har ett ansvar att främja det ekologiska, som medför stora miljömässiga förtjänster jämfört med det konventionella jordbruket.
– Handeln har varit den drivande kraften i den stora omställningen och uppmanat bönder till att producera mer ekologiskt. Nu försätter man bönderna som har ställt om i en tuff ekonomisk situation, säger Ida Lind och fortsätter:
– Det finns en stor grupp medvetna konsumenter som vill göra hållbara val och det är viktigt att de får information för att kunna ta rätt beslut. Vi kommer aldrig nå de målen vi har satt upp för vår miljö om inte fler handlar ekologiskt.
Missar miljömål
Idag klarar Sverige bara ett av 16 miljömål (det som handlar om ett fungerande ozonskikt) som skulle ha varit uppfyllda till 2020. Enligt Jordbruksverket kan ökad ekologisk produktion föra Sverige närmare många av dem. Begränsad användning av växtskyddsmedel hjälper till exempel nå målen om en giftfri miljö och grundvatten av god kvalitet. Varierade växtföljder med större inslag av vall bidrar till att nå målen om ett rikt odlingslandskap och ett rikt växt- och djurliv. Ekologisk produktion bidrar också till ett rikare mikroliv i marken och en större mångfald av nyttiga svampar och bakterier i jorden.
Enkät: Handlar du ekologiskt?
Karolina Molander
41 år, arkivarie, Göteborg
– Jag handlar ekologiskt, för miljön, men också för min egen skull.
Hans Fredriksson
70 år, pensionär, Stockholm
– Ja, det gör jag. Jag handlar ekologiskt för jag är rädd om naturen. Det är framförallt mejeriprodukter och ägg och sådant, främst för djurens skull.
Fredrik Dahlén
46 år, arbetar för tillfället inte, Göteborg
– Jag försöker handla ekologiskt men det är inte alltid det blir så. Det är lite dyrare.
Ingeborg Björkman
63 år, projektledare för FOU, Stockholm
– Ja, jag vill gynna naturen och världen. Jag tror att det är bättre på flera sätt. Dels miljöpåverkan som blir när man använder en massa gifter och även för våra insekters skull.