Varför behövs ett datum för sista droppen bensin i Uppsala?
– Vi har jobbat för det länge och det är något som Parisavtalet och alla inom vetenskapen säger att vi behöver göra. Om hela världen behöver göra detta är det självklart – vi måste göra det. Vi har satt höga mål och de måste följas upp. Så kan vi dessutom hjälpa andra att visa att det är möjligt.
Vilka reaktioner har ni fått?
– Vi har fått positiva reaktioner från allmänheten. Uppsala är en stad i framkant. Vi har två universitet och ett näringsliv som ställer upp. 40 företag har anslutit sig till våra mål och de motsvarar majoritet av kommunens anställda, så det är brett förankrat. Det är verkstad på riktigt. Vi mäter, tar reda på vad som bidrar till utsläpp, sätter upp mål och utformar politiken därefter. Därför utsågs vi till världens bästa klimatstad 2018.
Vad säger ni till dem som menar att det drabbar dem som behöver bilen och som inte har råd att byta bil?
– Bilen kommer att ha en viktig roll, framför allt på landsbygden. Men i stan görs de flesta transporter på sträckor där cykel och kollektivtrafik lämpar sig bättre. Vi friska, krya ska ges förutsättningar att cykla och kollektivtrafiken ska vara attraktiv.
– Men bilarna kommer att vara fossilfria 2030 och detta handlar inte bara om klimatet. Bilar bidrar till trängsel och otrivsel, vi behöver dela på utrymmet solidariskt. Det är inte effektivt med bilköer! Vi jobbar mycket med att utveckla cykelbanor och kollektivtrafik och för att ge förutsättningar för kombinationsresor så att du kan använda bilen där du måste, parkera och fortsätta med buss. Uppsala växer, trafiken går redan nu i taket och vi behöver massor av lösningar för att kunna röra oss smidigt.