Allra hårdast drabbades det internationella tågresandet.
Försäljningen av Interrails tågluffarkort i Sverige, som nära dubblerats flera år i rad, tog tvärstopp. 2019 såldes över 33 000 stycken Interrailkort. I år låg siffrorna inför årets sista vecka på totalt 609 stycken, visar ny statistik som Dagens ETC har fått ut från svenska återförsäljaren Silverrail.
En minskning med över 98 procent.
Det är pandemi-restriktioner och stängda gränser som ligger bakom hela nedgången.
– Covid-19 har ju dragit ner hela resebranschen, det påverkar självklart tågresandet också, säger Yvonne Dahlberg, marknadschef på Silverrail.
– Det fanns några tappra själar som kom igång och bokade i somras, och som höll koll på alla regler och restriktioner i olika länder. Men det var bara några få stycken, det var för krångligt.
Minskning även inrikes
Ivar Karlsson är ägare till Resebutiken i Kalmar, en av de främsta aktörerna i Sverige för att boka internationella tågresor.
2019 sålde de tågresor för runt 30 miljoner kronor. I år hamnar försäljningen på omkring 1,5 miljoner.
– Vi hade kanske 10 000 utrikesresenärer förra året. I år har det varit ett par-tre hundra, säg 500 kanske, då räknar jag inte in Köpenhamn som utrikesresa. Fem procent ungefär. Så det är ett tapp, kan man säga.
Även det inhemska tågresandet har sett en kraftig minskning under året.
– Under andra kvartalet var det en stor nedgång, ungefär 55 procent jämfört med andra kvartalet 2019, säger Mats Wiklund, statistiker på statliga förvaltningsmyndigheten Trafikanalys.
– Vi kan se att det framför allt är de lite längre järnvägsresorna som har minskat. I huvudsak beror det på de restriktioner som kommit till följd av pandemin.
Tuffare för flyget
Hela resebranschen har varit hårt drabbad av corona, där flygresandet har minskat ännu mer än tågen. Exempelvis tappade svenska flygplatsbolaget Swedavia 87 procent av sin trafik i juli.
Den ekonomiska krisen har lett till många varsel inom transportsektorn i stort.
– Det har varit ett antal varsel även inom landtransporter som järnväg och buss. Några hundra per månad ungefär, säger Mats Wiklund.
Tror på positiv trend
För Resebutiken i Kalmars del har det närmast obefintliga tågresandet inneburit en stor ekonomisk smäll.
– Vi har vissa krockkuddar. Jag är själv pensionär och sitter hemma och jobbar, och jag tar inte ut någon lön. Det har jag inte gjort sen det här började. Sedan har vi några få fast anställda, fyra stycken, som vi kunnat behålla men som har gått ner i arbetstid. De flesta har varit korttidsanställda. Vi håller oss flytande, men det är inte någon företagsekonomisk dröm, säger Ivar Karlsson, som tror att de klarar sig igenom krisen.
– Det får gå på något sätt, men det kommer inte hända så mycket förrän vi kommer en bra bit in i nästa år.
Han tror att den positiva trenden för internationellt tågresande kommer återupptas så fort pandemin är borta.
– Det som bromsades in under året kommer tillbaka nu med förnyad kraft. Det skulle förvåna mig mycket om engagemanget som fanns har försvunnit och med vaccinets hjälp ska det nog bättra sig. I sommar börjar det nog vända, gradvis kanske från maj och hösten borde vi gå uppåt. Sedan blir det stora hoppet någon gång när flygsektorns enorma subventioner börjar ses över. Som det är nu får ju järnvägen betala flygets kostnader med skatter på allt, säger Ivar Karlsson.
Även Yvonne Dahlberg på Silverrail ser positivt på framtiden.
– På längre sikt hyser vi ganska stor förhoppning om att kunna återhämta resandet när covid stabiliserar sig. Vi tror inte att man kommer tappa den positiva trenden som fanns för intresset för tågresor.