Pris: 350 000 kronor
Räckvidd: 330 kilometer
Peugeot e-208 Active
Fransmännen har vässat klorna ordentligt – för ska man fightas med redan etablerade elbilskonkurrenter gäller det att ha ett ess i rockärmen och nya e-208 är ett ”lysande” exempel. Kikar vi på designen så är nämligen ljuskällorna det mest utstickande och inspirationen kommer ifrån lejonet i grillen. Fronten lyser upp tillvaron med hjälp av tre huggtänder medan baken har klösmärken. Elmotorn på 136 hästkrafter jobbar tillsammans med ett kraftfullt batteri på 50 kWh, vilket resulterar i en räckvidd på 34 mil.
Pris: 359 900 kronor
Räckvidd: 340 kilometer
Honda e base
Att tillverka elbilar är något av en konst och Hondas senaste mästerverk bjuder på en magisk inramning. Formgivningen beskrivs bäst som minimalistisk och den lådformade karossen är något man antingen älskar eller hatar. Drivlinan består av en elmotor på 136 hästkrafter som pinnar på riktigt bra upp till den begränsade toppnoteringen á 145 km/h. Honda rullar onekligen mot strömmen och med fullt krut i 35,5 kWh batteriet så tar man sig 22 mil på en laddning. Vill du synas i trafiken så rekommenderar vi färgen ”charge yellow”.
Pris: 370 200 kronor
Räckvidd: 220 kilometer
Audi e-tron Sportback 50 quattro
I tyska Ingolstadt tillverkas det elbilar för glatta livet och senaste tillskottet är nya Audi e-tron Sportback. Precis som namnet antyder rör det sig om en suv med en coupéformad taklinje medan tekniken delas med ”vanliga” e-tron. Den femsitsiga familjebilen tar dig upp till 34,1 mil och när det är dags att snabbladda batteripaketet på 95,6 kWh så tar det 30 minuter att nå 80 procent. Audi e-tron Sportback finns i 13 olika kulörer som exempelvis Daytongrå, Florettsilver och Plasmablå.
Pris: 827 000 kronor
Räckvidd: 341 kilometer
Volvo XC40 P8 Recharge
Volvo har äntligen hakat på elbilstrenden och nya XC40 Recharge kan till mångas förtjusning utrustas med dragkrok som klarar släp på 1 500 kilo. Göteborgaren har försetts med dubbla elmotorer på totalt 408 hästkrafter och därmed får vi även fyrhjulsdrift på kuppen. Batteriet är på 78 kWh och om man kör ekonomiskt ska man klara 400 kilometer. När väl kraften sinat så kan man snabbladda från 10 till 80 procent på drygt fyrtio minuter. Använder du däremot en laddbox på 11 kW så snackar vi om 5,5 timmar eller sex mils räckvidd per timme.
Pris: 699 000 kronor
Räckvidd: 400 kilometer
Ford Mustang Mach-E Select
Ford är smarta när man lanserar sin första elsuv och drar helt enkelt nytta av sin mest ikoniska modell. Mustang Mach-E finns i en rad olika varianter och inroparen bjuder på 258 hästkrafter samt bakhjulsdrift. Standardbatteriet är på 76 kWh och har en räckvidd på upp till 450 kilometer. Det som sticker ut mest är dock formgivningen och flera designattribut har lånats ifrån den klassiska Mustangen. Nytänkandet bevisas inte minst av att elbilen saknar dörrhandtag – istället manövreras dörrarna med ett simpelt knapptryck.
Pris: Ej klart, men 420 000 kronor i USA
Räckvidd: 450 kilometer
Mercedes EQC 400 4MATIC
Mercedes EQC är en elsuv som mäter 476 centimeter på längden och är verkligen laddad för att ta sig an dina laster. Väljer du till dragkrok á 11 000 kronor så får man faktiskt dra släp upp till 1 800 kilo. Även utrustningen är generöst tilltagen och redan från start ingår dubbla 10,25-tums skärmar, backkamera, navigation samt flera smarta säkerhetssystem. EQC har begåvats med dubbla elmotorer på 408 hästkrafter och därmed får vi fyrhjulsdrift på köpet. Hundranoteringen rullar på 5,1 sekunder samtidigt som toppfarten begränsats till 180 km/h.
Pris: 805 900 kronor
Räckvidd: 417 kilometer
Mazda MX-30 First Edition
Mazdas designfolk har knappast legat på latsidan. MX-30 är deras senaste bidrag till elbilsfloran och den eleganta suven lär få försäljningen att blomstra. Den största snackisen är de bakre ”självmordsdörrarna” som japanerna så fint döpt till ”freestyledoors”. Sår du ett frö innan den 31:a mars så kan du lägga trädgårdsvantarna på en närmast fullutrustad First Edition. I maskinrummet arbetar en elmotor på 142 hästkrafter vars batterier är lite snålt tilltaget med sina 35,5 kWh. Å andra sidan hänvisar Mazda till att medelsträckan som varje EU-bilist kör dagligen ligger på fem mil.
Pris: 349 900 kronor
Räckvidd: 200 kilometer
Porsche Taycan 4S
Porsches första elbil har döpts till Taycan och namnet är en sammanslagning av två turkiska ord. ”Tay” betyder livlig unghäst medan ”Can” närmast kan jämföras med själ. Under den välputsade karossen arbetar med andra ord 530 hästkrafter som ser till att färden från noll till hundra fixas på fyra sekunder samtidigt som det roliga tar slut först när hastighetsmätaren visar 250 km/h. Men ju snabbare man kör desto snabbare får man räckviddsångest, trots att batterikapaciteten ligger på 79,2 kWh.
Pris: 1 170 000 kronor
Räckvidd: 407 kilometer
Hyundai IONIQ electric Trend
Hyundai IONIQ electric är en halvkombi på 447 centimeter som bjuder på svepande karosslinjer och en riktigt trevlig interiör. Här färdas hela familjen bekvämt och bakom tanklocket finns dubbla eluttag – ett för hemmabruk och ett för snabbladdningsstationer. Elmotorn på 136 hästkrafter ser till att hundrastrecket nås på 9,9 sekunder samtidigt som toppfarten är strypt till 165 km/h. Batterikapaciteten ligger på 38,3 kWh och därmed ska man klara sig över trettio mil på en laddning.
Pris: 389 900 kronor
Räckvidd: 311 kilometer