– Det var min första ut landsresa, en stor upplevelse för en sex–sjuåring, säger Jonas Sjöstedt om sitt första starka tågminne.
Som partiledare i Vänsterpar tiet tog flygandet över under en tid. Men inför valrörelsen 2018 sa Jonas Sjöstedt till slut nej till alla luftburna resor och tog tåget i stället till alla valmöten. När han sedan slutade för att flytta till Vietnam, där frun job bar som ambassadör, var planen att åka tåg hela vägen till Hanoi.
Det får en annan betydelse när man har varit vid de platser som många flyr ifrån i dag.
Men halvvägs, i Azerbajd zjan, slog pandemin till och landsgränserna stängdes tvärt. Ett stort bakslag för tågresan det, menar Jonas Sjöstedt som minns att han hann besöka det nu krigsdrabbade Ukraina innan han tog båten över Svarta havet.
– Vi passerade ukrainska städer som nu har bombats. Det får en annan betydelse när man har varit vid de platser som många flyr ifrån i dag. Ukraina är annars ett spännande land med vacker natur, fantastiska städer och trevliga människor. Om det inte vore för kriget hade jag rekommenderat alla att åka dit, säger Sjöstedt.
Järnvägsstationer som palats
Att resa med tåg har många fördelar som ovana tågresenärer inte tänker på, berättar Jonas Sjöstedt när han ser tillbaka på alla timmar han spenderade på tåg som partiledare.
– Det gavs tid till mycket reflektion, vilket är nyttigt inom politiken. Jag hann gå igenom min mejlkorg ordentligt och svara i Twittertrådar, säger han.
Han vill gärna se att tåg trafiken i Sverige byggs ut och att inrikesflyget läggs ned. Sedan vill han att EU och Europa får ett gemensamt boknings system, vilket han tror kom mer få fler att välja tåget till utlandssemestern.
En del gamla järnvägsstationer är rena palats med vackra fönster, som i Dakar eller i Budapest. Eller klassiska i trä som i Vännäs utanför Umeå.
– Jag tänker om EU nu vill bli klimatneutralt vore det perfekt om man fixar en tågsida. Det kräver lite mer planering, men det går, säger han.
I stället för själlösa flygplats er och frustrerande pass kontroller skulle alla ressugnai stället mötas av fantastiska tågstationer och vacker natur längs vägen mot destinatio nen, menar Jonas Sjöstedt. En favoritstation är Hauptbahnhof i Berlin, som invigdes 2006.
– Den har fyra våningar med spår som går över varandra. Ber lins station tycker jag visar att det går att bygga modernt utan att det bara blir funktionellt och fult. En del gamla järnvägs stationer är rena palats med vackra fönster, som i Dakar eller i Budapest. Eller klassiska i trä som i Vännäs utanför Umeå, säger han.
När Jonas Sjöstedt besöker Sverige till sommaren tänker han göra ett nytt försök att så långt det är möjligt att resa hela vägen med tåg från Hanoi.