Nu kan lösningen på detta sisyfosarbete finnas inom räckhåll. Det är forskare vid Purdueuniversitetet i Indiana, USA, som tagit ett stort steg mot det tankbara – i stället för laddbara – elbatteriet.
Vanlig tankning
Det handlar helt enkelt om ett elbatteri där det som fylls på inte är el, utan ny elektrolyt, det vill säga en substans som är elektriskt ledande. Precis som om det vore en förbränningsmotor.
– Det här är en ”game changer” för nästa generations elbilar eftersom det inte kräver någon kostsam ombyggnad av elnätet i USA, säger John Cushman, professor vid Purdueuniversitetet, på universitetets hemsida.
– I stället kan vanliga bensinmackar byggas om så att de pumpar färsk elektrolyt och gör sig av med uttömd elektrolyt, och i stället för oljebyte byter du anoder i batteriet. Det är enklare och säkrare och mer miljövänligt än befintliga batterisystem.
Enligt forskarna kommer en elektrolyttankning att räcka för nästan 50 mils körning. Och efter nästan 500 mils körning är det dags att byta anoder, vilket inte ska vara besvärligare än dagens oljebyten i bilar.
Dessa elektrolyttankade bilar kommer dessutom att vara hybrider, eftersom batteriet förutom att producera elektricitet också producerar ännu ett drivmedel – vätgas, dessutom i takt med att batteriet används. Det sistnämnda betyder att vätgasen kan lagras i betydligt lägre trycksatta tankar än de som dagens vätgasbilar använder. I stället för att lagra vätgas i 350 eller 700 bar lagras den i drygt 1,4-2,1 bar.
Hundra år
Tekniken bakom är inte ny. Principen bakom så kallade flödesbatterier formulerades redan år 1902. Problemet har varit den låga energidensiteten i dem.
– Konventionella flödes-batterier har en energidensitet på runt 20 Wh/kg. Ett litiumjonbatteri kör på 250 Wh/kg. Vårt flödesbatteri har potentialen att gå på tre till fem gånger så mycket, säger John Cushman.
– Vi befinner oss nu vid en punkt där vi kan generera massor av kraft. Mer än vad du någonsin hade kunnat tro skulle komma ur ett sånt här batteri.
Förutom att kraftigt reducera laddningstiden för elbatterier och att bränslet blir utsläppsfritt kan förbrukad elektrolyt köras till en anläggning för förnybar energi för att göras elektriskt ledande igen.
Tekniken har hunnit testas på mindre fordon som golfbilar. Nästa steg blir enligt John Cushamn att implementera den i industriell utrustning för att senare gå över till personbilar.