Sedan slog pandemin till, gränserna stängdes och det internationella resandet tvärdog.
– Innan pandemin fanns det en stor och stark rörelse och en känsla av att nu vänder allt. Tåget var på god väg att bli ett seriöst alternativ för konferensresande och jobbresor till Bryssel och Paris och folk planerade tågsemestrar till Italien och Spanien. Det har mattats av nu, säger Jakop Dalunde (MP), Europaparlamentariker och stor tågentusiast.
”Fantastisk utveckling”
I ett längre perspektiv, och bort- sett från pandemins effekter, är trenden för tågresandet i Europa fortsatt positiv.
– Ja, det är ju uppenbart att det har skett en fantastisk utveckling gällande tågresandet i stort. Men det har tagit lång tid vad det gäller investeringarna i infrastruktur, där börjar det sak- ta komma ikapp efterfrågan nu.
Det kommer nya nattågslinjer hela tiden. Från Stockholm kan man i år åka nattåg till Hamburg och Berlin igen. Snart planeras linjen Malmö-Paris öppna. Och nere på kontinenten föreslås ständigt nya linjer.
Jakop Dalunde talar om hur ”den europeiska tågrenässansen är här”, men alltjämt är de höga priserna för att åka tåg ett stort problem.
– Tåg är en väldigt långsiktig verksamhet. Från beslut till nya spår tar det tio år. Och diskussionen om till exempel höghastighetsbanan utgår alltid ifrån lönsamhet utifrån kalkyler där flyget inte betalar sin klimatpåverkan, och därför får vi inte heller någon större förflyttning av resor från flyget till järnvägen, säger han.
– Vi måste börja planera långsiktigt utifrån en värld där flyget betalar ordentligt för sin klimatpåverkan. Då kommer kalkylerna förändras. Ny infrastruktur och trovärdighet för att flyget betalar sin klimatpåverkan, det är de två enskilt viktigaste sakerna.
”En slags revolt”
När det gäller det internationella tågresandet i Europa finns en knut till som Dalunde hävdar är central att lösa.
– Bokningsfrågan. Det är fortfarande jättekrångligt att boka tågresor mellan olika länder. Det krävs lagstiftning så att alla tågbolag måste göra alla sina bokningar helt öppna, så det blir möjligt för alla aktörer att via en app eller hemsida kunna boka hos alla tågbolag, precis som för flyget.
En ökad medvetenhet om klimatkrisen är sannolikt en faktor bakom tågtrenden de senaste åren, men Jakop Dalunde vill även lyfta en annan aspekt, för personlig del.
– För min egen del var det inte klimatfrågan som var den drivande faktorn utan snarare att det är ett så trevligt sätt att resa. Att inte teleportera sig i en sardinburk mellan flygplatser.
– Jag minns så himla tydligt min första tågluff med pappa tidigt 90-tal till Spanien. Att åka igenom land efter land och få berättat för sig om alla olika städer, och se hur landskapet förändras och hur olika människor kliver på och av längs vägen. Att resan blir en del av upplevelsen. Jag tror det är en slags revolt mot det här moderna, effektiva och ständigt uppkopplade samhället där allting ska ske direkt. Ett långsammare liv, som ger utrymme för mer eftertanke, att ta in saker och ting lite lågmält.