Ett statligt företag som sprider misskrediterande desinformation om klimataktivister – det är, numera, en saklig beskrivning av Swedavia. Detta efter att de felaktigt hävdat att aktivister från Extinction Rebellion hindrat ett ambulansflyg från att landa på Bromma flygplats. Klimataktivisten Pontus Bergendahl är förfärad, men inte förvånad.
– Det är helt oacceptabelt att de fabricerar lögner.
Klimataktivister hindrade ett ambulansflyg från att landa på Bromma flygplats. Sa Swedavia, och spred i samma andetag falska uppgifter. Inget ambulansflyg hade stoppats – eller ens varit i närheten av Bromma vid det aktuella tillfället, kunde Dagens ETC avslöja förra veckan. Nyheten har fått stor spridning, och många har upprörts på sociala medier.
Pontus Bergendahl är en profilerad klimataktivist, aktiv inom Återställ våtmarker, Extinction Rebellion och Klimatalliansen. Han har själv deltagit i flera flygplatsaktioner – varav en ledde till han blev den första personen i Sverige att avtjäna ett fängelsestraff för klimataktivism. Den aktuella aktionen på Bromma var han inte med på, men som klimataktivist påverkas han ändå av det som hänt.
– Det är en ryktesspridning som är svårt att göra någonting åt. Vi försöker ju att dementera ryktena, men när de sprids av Swedavia själva så är det ju väldigt svårt.
– Det som är exceptionellt i det här fallet är att de fabricerar lögner rakt av – ett statligt ägt bolag som får miljardstöd av regeringen. De driver olönsamma flygplatser i hela Sverige. För att upprätthålla sin verksamhet så håller de på att lura svenska folket att flyg är klimatvänligt genom att installera solceller på sina anläggningar. Det är helt oacceptabelt att de fabricerar lögner.
Trollfabriken Swedavia?
Genom att ha spridit de här uppgifterna har Swedavia tagit del i ett drev mot klimataktivister som annars brukar ledas av personer på den yttersta högerkanten, säger Pontus Bergendahl.
– Varje gång vi gör en aktion så kommer högerextremister och trollfabriker och hittar på risker med våra aktioner.
När han har varit med och gjort klimataktioner så har de alltid haft rutiner för att hantera både ambulansflyg och ambulanser, poängterar han.
– I det här fallet på Bromma så gick det inte in på området, de störde inte trafiken. Men när vi stoppade flygplanen så hade vi kontakt med både flygledning och polis innan vi gick in, för att säkerställa att ingen skulle råka illa ut.
Del av trend
Ola Spännar är kommunkations- och hållberhetsexpert och driver tillsammans med Frida Berry Eklund klimatplattformen Klimatkollen. Han har också uppmärksammat nyheten om Swedavias lögner på sociala medier, och skriver i en kommentar till Dagens ETC att den behöver ses i kontexten av andra uppmärksammade händelser den senaste tiden, med udden riktad mot de som försöker höja rösten för skarpare klimatåtgärder:
– Statsministern som utmålar klimataktivister som totalitära krafter. Klimatministern som vägrar intervju med fackreportrar. Anställda på Folkhälsomyndigheten som försöker lyfta klimatfrågan men tystas ner – och så vidare.
Det är en mörk bild, och en bild som Pontus Bergendahl håller med om.
– Detta är en del av den nedmontering av svensk demokrati som pågår, med hårdare repression mot klimataktivister, hårdare övervakning och att de handplockar lobbygrupper till sina ”klimatmöten”.