– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia, i ett pressmeddelande.
I rapporten som det statliga bolaget Swedavia, som driver tio flygplatser runt om i Sverige, har lämnat in till Näringsdepartementet är slutsatsen att det inte lönsamt att driva flygplatsen vidare och att en förtida nedläggning skulle medföra fördelar för bolaget. Enligt Swedavia kan flygtrafiken från Bromma flyttas till Arlanda på kort sikt utan några infrastrukturinvesteringar, men på längre sikt krävs satsningar, bland annat ytterligare en rullbana på flygplatsen. Enligt bolaget behövs dock detta oavsett om Bromma läggs ner eller inte.
– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov, säger Åke Svensson, styrelseordförande i bolaget.
Swedavia arrenderar marken av Stockholms stad och det nuvarande avtalet går ut 2038.
M kräver garantier
Frågan om Stockholms flygplatser har länge varit omdiskuterade och Swedavias besked har fått politiker från båda sidorna i stadshuset att reagera. Moderaterna har varit emot en förtida nedläggning men i ett pressmeddelande skriver finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) att hon tolkar beskedet som att en ”påbörjad avveckling är irreversibel”. Hon menar att det kräver att regeringen ger tydliga garantier om Arlandas utveckling.
– Att säkerställa flygtillgängligheten är av avgörande betydelse för tillväxten i Stockholmsregionen och stora delar av övriga Sverige. Tillgängligheten och behovet av direkta flygförbindelser kan avsevärt påverka ett företags vilja att etablera sig eller investera. Beskedet om avvecklingen av Bromma gör att frågan om en kapacitetsökning av Arlanda i högsta grad aktualiseras, säger hon i pressmeddelandet.
Socialdemokraterna, som länge velat lägga ner Bromma för att ge plats för cirka 30 000 bostäder i området, välkomnar Swedavias besked. Det gör även Miljöpartiet, som tillsammans med alliansen styr Stockholms stad.
– Vi har pratat i många år om att Bromma inte behövs och att trafiken kan flytta till Arlanda. Att Swedavia nu säger samma sak är glädjande, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till Dagens ETC.
Han menar dock att detta inte kräver en utbyggnad av Arlanda.
– Swedavia säger att flygkapaciteten kan öka längre fram och att det då behövs en utbyggnad av Arlanda. Swedavia har en analys av flygutvecklingen som vi inte delar, säger han.
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) har efter det nya beskedet varit vag om huruvida regeringen vill lägga ner Bromma eller inte och om Arlanda i så fall behöver byggas ut.