Det är Naturvårdsverket som i sitt årliga underlag till regeringen konstaterar att målen missas. Sverige ser inte ut att nå något av klimatmålen för 2030, 2040 eller 2045, enligt myndigheten.
I en sms-kommentar till TT skriver klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L): "Regeringen arbetar med flera åtgärder för att förbättra Sveriges förutsättningar att nå EU-målen.”
Hon skriver inget om vilka åtgärder det kan handla om.
Särskilt svårt ser det ut för klimatmålet som är kopplat till skog och mark, det så kallade LULUCF. Att vi hamnar långt från det målet beror framför allt på en lägre skogstillväxt. Tillsammans med avverkning och den naturliga minskningen blir underskottet stort.
– Underskotten inom den sektorn kan komma att hamna på 63 till 71 miljoner ton under åren 2021-2025 enligt scenarierna, säger Johan Leymann, projektledare på Klimatanalysenheten på Naturvårdsverket
Missar mål för transportsektorn
Enligt det långsiktiga målet ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Men det målet ser inte ut att nås med dagens politik. Med de styrmedel som är beslutade nu är gapet till målet cirka 19 miljoner ton koldioxidekvivalenter, enligt Naturvårdsverket.
Sverige når inte heller det nationella målet om att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030. Avståndet till målet är 6 miljoner ton koldioxid.
Att reduktionsplikten, det vill säga hur mycket biodrivmedel som behöver blandas in i bensin och diesel, höjs den 1 juli kommer att minska utsläppen. Men inte tillräckligt.
– Ökningen av utsläppen under 2024 innebär att det kommer ta ända fram till ungefär 2028 innan vi ser en minskning i transportsektorn, säger Leymann.
Varken de svenska etappmålen till 2030 och 2040 eller svenska EU-åtagandet, som avser utsläpp inom EU:s förordning för ansvarsfördelning (ESR) nås, enligt Naturvårdsverkets genomgång. Det handlar bland annat om utsläpp från transporter och jordbruk.
"Goda möjligheter" enligt minister
Från Naturskyddsföreningen är man kritisk till den förda politiken.
"Nu ser vi svart på vitt att regeringens politik leder till att Sverige inte når något av klimatmålen, vilket är en mycket riskfylld politik. Det finns en rad åtgärder som leder till utsläppsminskningar redan idag, främst på transportområdet, men regeringen väljer aktivt att låta bli. Det är också märkligt utifrån det faktum att opinionen vill ha en stark klimatpolitik", säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen, i en presskommentar.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, skriver vidare i sin sms-kommentar:
“Rapporten bekräftar att utsläppsökningen 2024 var en engångshändelse och att Sveriges utsläpp beräknas minska igen år 2025 och framåt. Sverige har fortsatt goda möjligheter att nå EU:s 2030-mål för transportsektorn (ESR)."