Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Svenskarna vill helst äta klimatsmart – men köper allt mindre ekologiskt

Eko-försäljningen i Sverige minskar. En av förklaringarna tros vara att handeln har dragit ned på sin reklam för ekologiska varor till förmån för andra trender, som den konventionellt odlade svenska maten och trendiga växtbaserade proteinprodukter.
Eko-försäljningen i Sverige minskar. En av förklaringarna tros vara att handeln har dragit ned på sin reklam för ekologiska varor till förmån för andra trender, som den konventionellt odlade svenska maten och trendiga växtbaserade proteinprodukter. Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC

Livsmedel från det konventionella svenska lantbruket, ekomärkt och hippa växtbaserade proteinprodukter tävlar idag om samma grupp medvetna konsumenter. Det har lett till en minskad försäljning av ekologiska varor. – Det är tråkigt om eko och vego ställs mot varandra, för båda kategorierna har ett gott syfte och löser olika problem, säger matbloggaren Gustav Johansson.

Åtta av tio svenskar vill att maten de äter ska vara bra för klimat och miljö – ändå sviker konsumenterna den svenska ekomaten. Efter flera år av stark tillväxt har efterfrågan nu planat ut, vilket i sin tur har slagit hårt mot ekobönderna som får sälja sina överskott till reapriser.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser