Svenskarna gillar svenskt – men glömmer ekologiskt
Bild: Chris Anderson/TT
Dagens ETC
Svenskar vill äta svenskt. Pris och ursprung uppges vara de viktigaste faktorerna när svenska konsumenter väljer sin mat och dryck. Men matnationalism är inte nödvändigtvis det bästa valet för klimat och miljö.
– Det finns absolut en fara i att vi tror att vi alltid gör det bäst, säger hållbarhetsforskaren Line Gordon.
För nionde gången har livsmedelsbranschen låtit mäta om svenska konsumenter ser ett mervärde i att den mat och dryck de köper i affärerna kommer från Sverige.
Enligt Attitydsundersökning 2024, en opinionsundersökning som Demoskop gör på uppdrag av Svenskmärking AB, är ursprunget på råvaror (56 procent) och lägsta pris (53 procent) de viktigaste faktorerna vid valet av mat och dryck i butik.
Stötta svenska bönder
Även om det i årets mätning blivit viktigare med ett överkomligt pris så säger tre av fem respondenter att de är beredda att betala mera för maten om de på så sätt kan stötta svenska bönder (86 procent) och svensk livsmedelsindustri (75 procent).
– Att maten och drycken är svenskproducerad ligger fortsatt i topp när den svenska konsumenten anger vad som är viktigast vid val av mat och dryck, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning AB, som förvaltar den frivilliga livsmedelsmärkningen Från Sverige, i ett pressmeddelande.
Inte alltid världsklass
Line Gordon är professor i hållbar utveckling med inriktning mot hållbara livsmedelssystem vid Stockholm Resilience Center.
– Generellt sett så är det ofta bra att välja svenskt i butiken, av ett par olika anledningar. Dels är det bra att vi stöttar det svenska lantbruket, speciellt i en tid när vi behöver bygga mer beredskap och se till att vi har en stark inhemsk matproduktion, säger hon till Dagens ETC.
Sverige har också jämförelsevis starka regler kring djurvälfärd, inklusive antibiotikabruk, och även jordbruket i stort.
– Det gör att svenska produkter ofta är hyfsat bra. Jag skulle inte säga att de är alltid är i absolut världsklass, men de är ofta bättre än i många andra länder, säger Line Gordon.
Samtidigt varnar hon för att bara nöja sig med en Sverigemärkning.
– För att vi ska få mer hållbara, hälsosamma livsmedelssystem så behöver vi både äta mer växtbaserat, det vill säga en flexitarisk kost med lite animalier, kött och mjölk men i huvudsak vegetarisk, förklarar hon.
Vidare behöver svenska konsumenter oftare välja ekologiskt, för att minska spridningen av giftiga ämnen i miljön. Men istället sjunker såväl försäljningen av ekologiska varor, liksom andelen ekologiskt jordbruk i Sverige, sedan flera år tillbaka.
”Absolut en fara”
– Det bästa vore ju om konsumenten gjorde alla de här tre sakerna, alltså köpte växtbaserade, ekologiska livsmedel från Sverige. Men det finns en tendens att konsumenterna har svårt att hålla flera tankar i huvudet och gör bara gör en sak. Där ser jag absolut en fara, säger Line Gordon och fortsätter:
– Vi tror att vi gör allt bäst själva. Men det finns också fördelar med handel och att importera saker som man är bättre på att producera någon annanstans. Så vi behöver inte alltid vara så fokuserade på oss själva.