Totalt handlar det om 3,2 miljarder i olika skattelättnader som gick till PFAD under 2017, rapporterar tidningen Sveriges Natur. Det är en fördubbling jämfört med 2016 och en fjärdedel av de knappt 12,9 miljarder som totalt gavs i skattelättnader för biodrivmedel på den svenska marknaden förra året.
Andelen PFAD, som är en biprodukt från palmoljeproduktionen, har ökat kraftigt på den svenska marknaden.
Samtidigt visar ny forskning att produktionen av palmolja är värre för miljön och klimatet än man tidigare trott. Det gäller både koldioxidutsläpp och utarmningen av de lokala ekosystemen.
Försökte stoppa PFAD
Genom att omklassificera PFAD från avfall till produkt, vilket skulle göra att skattelättnaderna försvann, har regeringen försökt sätta stopp för expansionen av PFAD i Sverige. Neste, som står för en stor andel av försäljningen av biodiesel på den svenska marknaden, lobbade emot den förändringen med hjälp av PR-byrån Westander. Regeringen lyssnade emellertid inte utan gick vidare med förslaget som innebar att skattelättnaderna för PFAD skulle försvinna 1 juli 2017.
Väntar på utredning
Detta har dock inte skett – något som beror på att Centerpartiet, som lyssnade på Nestes kritik, lyckades få med sig över övriga allianspartier och SD i ett tillkännagivande till regeringen där de ansåg att beslutet skulle utredas bättre. Och på grund av utredningen har utfasningen av skattelättnaderna dröjt.
Liberalernas energipolitiska talesperson Lars Tysklind medger nu att han inte är helt nöjd med hur det har blivit.
– Vi vill fasa ut PFAD som ohållbar råvara. Vi ska inte hålla på subventionera icke hållbart drivmedel var de än kommer ifrån, säger han till Sveriges Natur.
Palmolja är en av de största orsakerna till regnskogsskövling och våtmarksförstörelse i Sydostasien. Produktionen hotar den biologiska mångfalden, ökar växthusgasutsläppen och förstör livsbetingelserna för många människor som lever i regnskogsområden.
För varje hektar regnskog som omvandlas till oljeplantage frigörs 174 ton kol, där mestadelen går rakt ut i luften i form av koldioxid, enligt en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidningen Nature. Som en jämförelse motsvarar det ungefär koldioxidutsläppen från 530 flygpassagerare under en längre flygning.