Under sommaren har det varit möjligt att resa runt hela Tyskland för bara nio euro, vilket motsvarar ungefär 100 kronor i månaden. Biljetten infördes i juni och gav tillgång till all lokal och regional trafik i hela landet, från bussar och spårvagnar till pendel- och regionaltåg. Det blev succé. Med drygt 50 miljoner sålda biljetter gjordes en miljard resor i månaden under experimentperioden som varade sommarmånaderna juni – augusti.
Nu har den tyska regeringen och de 16 delstaterna – eller förbundsländerna som de kallas – beslutat att göra den populära biljetten permanent, med den skillnaden att priset nu blir 49 euro (omkring 533 kronor) i månaden.
Minskar utsläppen
Den så kallade Tyskland-biljetten ska införas nästa år, troligen redan 1 januari, och berättigar till resor med all regional och lokal lokaltrafik utom höghastighetstågen InterCity Express (ICE), som binder samman Tysklands största städer.
– Attraktivt, digitalt och enkelt: nu är vägen klar för den största kollektivtaxa- reformen hittills för lokaltrafiken i Tyskland, sa transportministern Volker Wissing i ett uttalande efter att beslutet klubbades i onsdags.
Syftet med reformen är att minska koldioxidutsläppen och att lindra effekterna av skyhög inflation och skenande bränslepriser genom att få fler att åka kollektivt. Och det verkar fungera.
En utvärdering från Föreningen för tyska transportföretag (VdV) visar att sommarens månadskort för nio euro minskade växthusgasutsläppen med två miljoner ton, och att 20 procent av dem som köpte kortet inte vanligtvis brukade åka kollektivt.
I Sverige hävdar den nytillträdda klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) att regeringen inte alls har sänkt klimat- och miljöambitionerna, men än så länge har förslagen gått åt rakt motsatt håll, påpekar forskare och kritiker. Förutom att sänka skatten på bensin och diesel har regeringen och SD valt att kassera den förra regeringens förslag till nytt reseavdrag. Det skulle ha gynnat även dem som reser kollektivt till jobbet. Nu gynnas fortsättningsvis bara de som kör bil.
”Visar att det är möjligt”
Anton Fendert (MP) är nytt trafikregionråd i Stockholm, en region som sett en höjning av kollektivtrafiktaxorna med 139 procent sedan år 2000 – dubbelt så mycket som priset på bensin som gått upp med 70 procent under samma period.
Han är positiv till det tyska exemplet.
– Istället för att strössla pengar på fossila bränslen så väljer Tyskland att storsatsa på klimatvänligt resande. Det visar att det faktiskt är möjligt att lindra effekterna av den ekonomiska krisen och skenande bränslepriser på ett hållbart sätt, säger Anton Fendert.