”Gör skillnaden, kör CO2-neutral”. Så lyder några av Shells annonser i Nederländerna. Reklamkampanjen är direkt missvisande, menar en grupp internationella juriststudenter på VU University Amsterdam som lämnat in en 95 sidor långt klagomål mot det brittisk-nederländska företaget.
Vilseleder konsumenten
Kritiken i klagomålet är främst riktad mot att Shell i sin marknadsföring säljer in en felaktig bild av att konsumenten kan kompensera sina koldioxidutsläpp genom att betala enbart en eurocent (motsvarande ungefär en krona) mer per liter bränsle i en ”frivillig koldioxidkredit”. Studenten Leila Turpeinen menar att Shell inte kan leva upp till det påstående som marknadsförs.
– Den svartvita bilden ger inte konsumenterna möjlighet att se det komplexa i klimatförändringar, men framförallt är det största problemet med reklamen att konsumenterna vilseleds att tro att det finns en simpel lösning på klimatförändringar, vilket det inte gör, säger hon.
Lisa van Langen, en annan av studenterna bakom klagomålet, menar att marknadsföring om klimatkompensation säljer in en felaktig bild att koldioxidutsläpp kan ’neutraliseras’ eller ’kompenseras’.
– När reklam inte är tillräckligt informativ om produktens påverkan så kan det påverka konsumentens köpbeslut. Jag hoppas att vårt klagomål kan inspirera personer som kommer i kontakt med reklam gällande fossila bränslen, och att det hjälper dem att tänka efter en gång till, säger hon.
Vill se ett totalt förbud
Klagomålet som lämnats in till reklamkodskommittén har fått stöd av organisationerna Reclame fossielvrij (Fossilfri reklam) och nederländska Greenpeace. De två organisationerna kräver ett fullständigt förbud mot reklam för fossila bränslen i landet.
– Om studenterna vinner kommer det bli svårare för olje- och gasbolag och flygbolag att lura folk med påståenden om kompensation. Men jag är säker på att dessa företag kommer att hitta ett annat sätt att gröntvätta och vilseleda oss. Det har de alltid gjort, säger Femke Sleegers på Reclame fossielvri till Dagens ETC.
Frågan om förbud mot fossilreklam väcktes i Amsterdam i slutet av förra året. I december röstade lokala politiker igenom ett stopp för reklam för fossil konsumtion i staden. Ett liknande förbud i hela landet fanns också med i flera partiers program i det nederländska parlamentsvalet den 17 mars. För tillfället ser Amsterdam över hur förbudet ska kunna införas i staden och svar väntas komma före juni. Regeringsbildandet pågår fortfarande i landet och Femke Sleegers menar att framtiden för ett landsomfattande förbud helt beror på hur regeringen kommer se ut.