Hemköp Reko är en testbutik, ett slags showroom, för Hemköps ekologiska sortiment.
På fyra, fem hyllor ryms de 350 eko-reko-varor som även finns i vanliga Hemköpsbutiker. Huvudnumret är ett stort urval take away-rätter och ett kafé med ekologiskt sortiment och alkoholrättigheter, berättar Claes Salomonsson, presschef på Axfood som äger Hemköp.
– Butiken är konstruerad så att om försöket faller väl ut ska valda delar av konceptet kunna föras över till andra Hemköpsbutiker ute i landet, säger Claes Salomonsson.
Varför gör ni den här satsningen just nu?
– Ekotrenden växer och Hemköps mål är att bli Sveriges mest hållbara företag inom några år.
Ekologiskt är som regel dyrare för konsumenten. Är vinsten på eko också större?
– Jag tror inte det är större avans på ekologiska varor än andra. Nu ökar även vår lågprisbutik Willys sitt utbud av ekovaror, så de ska ner på normal prisnivå, säger Claes Salomonsson.
Efterfrågan större än utbudet
När butiker flaggar för sina satsningar på ekologiska, nyttiga och hållbara varor brukar omsorgen om konsumenterna särskilt framhållas. Men avdelningarna för läsk, godis och snacks är fortfarande bland de största i butiken, strategiskt placerade vid kassaköerna.
– Vi måste ju tänka på vad kunderna efterfrågar, samtidigt som vi vill lära konsumenterna att äta hälsosammare. Vårt eget varumärke Garant minskade exempelvis storleken på chipspåsarna, säger Claes Salomonsson.
Även Ica-eko blommar
Bara under första kvartalet i år ökade Icabutikerna sin ekologiska försäljning med 59 procent, det egna varumärket I love eco ökade med 90 procent. Det är en stor ökning men från låga nivåer. Andelen ekologiskt i sortimentet är nu uppe i 4,5 procent.
Varför är det oftast mycket dyrare att handla ekologiskt?
– Produktionen är dyrare och det kostar att hålla isär ekovarorna från det andra sortimentet. Men i takt med att andelen eko ökar kommer prisskillnaderna att minska även om de kommer att finnas kvar, säger Maria Smith, miljöansvarig på Ica.
Efterfrågan på ekologiska varor, inte minst frukt och grönt, överstiger fortfarande tillgången, enligt Smith. Sedan Ica började satsa på ekologiskt i lösvikt tog försäljningen extra fart.
– Det gjorde exempelvis att försäljningen av äpplen steg med 500 procent. Vi säljer även apelsiner, päron, avokado och citroner i lösvikt. Det som inte finns är produkter som potatis som inte går att märka individuellt, säger Maria Smith.