2010–2018 satsade de fem största fossilbolagen – Shell, BP, Chevron, ExxonMobil och Total – minst 2,7 miljarder kronor på lobbyism gentemot EU. Det framkommer av en ny rapport som bland andra Greenpeace och Corporate Europe Observatory ligger bakom.
– Stora utsläppare som Shell och BP och deras lobbygrupper har försenat, försvagat och saboterat hur agerar mot klimatkrisen. De har köpt sig tillträde till och inflytande i Bryssel, säger Pascoe Sabido, utredare på Corporate Europe Observatory, till The Guardian.
”Enormt mycket pengar”
Pär Holmgren har varit EU-parlamentariker för Miljöpartiet sedan i somras. Han har inte blivit kontaktad av fossilföretagens lobbyister.
– De förstår väl att det inte tjänar något till, säger han till Dagens ETC.
Hur reagerar du på 2,7 miljarder i lobbyism?
– Jag blir personligen tyvärr inte chockerad. Men det jag tycker är så bra att det nu uppmärksammas bredare, att fler förstår hur enormt mycket pengar som pumpas in. Det är ett tydligt bevis för att de kan säga en sak men ändå vill stanna i det gamla paradigmet.
Vad får deras lobbyism för konsekvenser?
– Det handlar om att fördröja den nödvändiga och ur deras perspektiv tuffa lagstiftning som måste till för att klara klimatkrisen. Fossilt måste bli kvar i marken. Och då har de ingen verksamhet längre om de fortsätter att vara fossila bolag istället för att ställa om till en ljus framtid.
Exxon vägrade svara
Organisationerna bakom rapporten kräver, med stöd av ytterligare 200 organisationer, att politiken ska frigöra sig från fossil påverkan. Det handlar om att inte acceptera möten med företagens lobbyister, om att stänga svängdörrarna mellan politik och fossilindustri, om att helt sluta med subventioner till fossilt, och om att vägra sponsor- eller partnerskap med branschens representanter.
– Det här med subventioner är centralt för oss i Miljöpartiet. Det är ett typexempel på något som kan göras här och nu, säger Pär Holmgren.
– Vad gäller att träffa lobbyister så kallade parlamentet tidigare i år Exxon till en utfrågning kring att de bedrivit desinformation om klimatkrisen under lång tid. Men företaget dök inte uppp. Då kan jag känna att de inte behöver komma hit överhuvudtaget.