Listan på företag som satsar på egenproducerad vindenergi blir allt längre, både i Sverige och internationellt. Exemplen börjar bli så många att det går att tala om en trend.
Företagens intresse för grön el är inget nytt, men tidigare bestod satsningarna på många håll oftare i att bolag köpte el från elcertifikatberättigade elproducenter istället för att själva investera i förnybar elproduktion.
Bygger egna vindkraftsparker
I dag väljer i stället allt fler företag att direktinvestera i förnybar energi, inte minst i vindkraft. Många bolag bygger egna vindkraftsparker, går in som delägare eller sluter mångåriga avtal om el-leveranser från vindkraftsparker som någon annan bygger och driver.
Google tillhör dem som gått i bräschen för företagens gröna energiomställning. Hittills har Google investerat över en miljard i olika sol- och vindenergiprojekt. Nyligen slöt företaget även avtal med svenska vindkraftutvecklaren Eolus om att köpa el från deras fyra planerade vindparker i Sverige. Det är det andra avtalet Google träffar med nordiska vindkraftsleverantörer på mindre än ett år.
Ikea miljardsatsar
Nästa år ska Ikea enligt planerna bygga 126 nya vindkraftverk i fem länder, bland annat en park med 49 kraftverk söder om Chicago i USA. Totalt har Ikeagruppen planer på att äga drygt 200 vindkraftverk över världen. Hittills har bolaget investerat i vindkraftparker och installerat 550 000 solpaneler på Ikea-byggnader i nio länder.
– Vårt mål är att vara energioberoende år 2020, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea.
Hittills har investeringarna i sol- och vindenergi kostat 1,5 miljarder euro, men ytterligare medel kommer att skjutas till för att nå målet.
I april invigdes Ikeas andra svenska vindpark i Dalarna, och en tredje anläggning på hemmaplan är på gång.
– Nästa år startar vi en ny vindpark i Härjedalen. Då blir vi helt självförsörjande på el i Sverige, säger Jonas Carlehed.
Är det en god affär ekonomiskt att investera i förnybar el?
– Ja, det ger förutsägbara energikostnader och energieffektivitet och det ökar vår konkurrenskraft, säger Carlehed.
LKAB och Holmen satsar på vind
Även pappers- och trävaruföretaget Holmen och statligt ägda LKAB investerar i vindkraft. LKAB i huvudsak genom basindustrins vindkraftsföretag Vindin som de är delägare i.
– Vi tittar även på möjligheten att bygga egna vindkraftverk, bland annat i Kiruna. Genom att investera i egenproducerad elkraft så säkrar vi tillgång på kostnadseffektiv el och minskar vår exponering mot elmarknaden, men satsningarna är också ett led i vår hållbarhetsstrategi, säger informationschefen Anders Lindberg på LKAB.
Holmen är delägare i tre vindkraftparker. För Holmen handlar det i första hand om att tjäna pengar, men enligt Arne Wallin, vd för dotterbolaget Holmen Energi, är det än så länge ingen lysande affär. Framtida satsningar på förnybar el beror på om lönsamheten kommer att öka.
– Alla vill ha miljövänlig el, men man måste kunna räkna hem satsningarna. Idag ligger vi på gränsen, säger han.
Stor ökning i USA
I USA satsar många storföretag även på solenergi. I topp ligger Walmart, följt av Costco, Kohl’s och Apple. Totalt genererade de 25 företagen i topp på solels-listan 445 megawatt solenergi 2013. Det var en ökning på 48 procent jämfört med året innan, rapporterar amerikanska branschorganisationen Solar Energy Industries Association.