Storbritannien har ingått i det trans-europeiska tågsystemet sedan inträdet i EU 1973. Men nu väljer alltså Europas tredje största land att dra sig ur gemenskapen.
Utträdet är en överenskommelse mellan tågföretagen, snarare än en konsekvens av EU-regler kopplade till Brexit, skriver Mark Smith som driver resesajten The Man in Seat 61.
”Det här är ett beslut av de brittiska tågoperatörerna. Det ligger på dem” skriver Smith på twitter.
Påverkar inte London
Interrailkorten kommer fortfarande gälla på resor från Paris, Bryssel eller Amsterdam till London men därefter kommer passagerare tvingas köpa separata biljetter för att resa vidare.
Att London undantas från förbudet har rört upp känslor bland brittiska resenärer. Många upplever redan en orättvis koncentrering av ekonomiska resurser till huvudstaden.
”Det här är brittisk turismpolitik i ett nötskal. Låt alla turister komma till centrala London men gud förbjude om någon från utlandet vill ta sig till Edinburgh, Liverpool, Yorkshire eller Stonehenge” skriver signaturen Set JM på twitter.
”Går i motsatt riktning”
Beslutet får också kritik för gå stick i stäv med det nyss utlysta klimatnödläget, där omställningen från flyg till räls är en nödvändig ingrediens för att minska utsläppen. Mark Smith lägger skulden på de privata tågföretagen som han menar inte tar sitt ansvar för klimatet.
”Det är som att de ser gräsrotsrörelsen röra sig mot mer tåg och mindre flyg och istället för att välkomna utvecklingen går man avsiktligt ut och stoppar den” skriver Smith.
De som planerar att resa på sitt Interrailkort i Storbritannien kan göra det fram tills 1 januari och brittiska resenärer kommer även fortsättningsvis kunna tågluffa billigt genom de 30 europeiska länder som godtar passet.
Uppdatering: Efter den kraftiga reaktionen mot beslutet har de brittiska tågoperatörerna backat och inlett "nya förhandlingar"