Dagens ETC
En ny analys av över 3 000 reklamannonser visar hur fossilbolag gång på gång grönmålar sina varumärken. Tidigare i veckan startade en stor medborgarkampanj i Europa för att sätta tryck på EU att förbjuda fossilreklam.Maria Sandmon
Text
Kampanjen – som går under namnet ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorship” – lanserades i måndags av över tjugo europeiska miljö- och medborgarorganisationer såsom Greenpeace, Acton Aid, Avaaz och Transport & Environment. Den är en del av en växande global rörelse mot fossilreklam i offentliga rum men beskrivs som det första samlade europeiska initiativet i frågan.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Maria Sandmon
Text