Kampanjen – som går under namnet ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorship” – lanserades i måndags av över tjugo europeiska miljö- och medborgarorganisationer såsom Greenpeace, Acton Aid, Avaaz och Transport & Environment. Den är en del av en växande global rörelse mot fossilreklam i offentliga rum men beskrivs som det första samlade europeiska initiativet i frågan.
Målet är att EU ska förbjuda reklam och sponsring som går ut på att sälja fossila bränslen, fossildrivna fordon samt flyg och båtar som drivs av fossila energikällor.
Vill få namnunderskrifter
Organisationerna hoppas kunna samla minst en miljon namnunderskrifter, vilket skulle innebära att EU-kommissionen blir tvungen att ta sig an förbudsförslaget.
– Företagen som bär störst ansvar för klimatkrisen köper annonser och sponsring för att presentera sig själva som lösningen på krisen och för att påverka politiker. På liknande sätt som med tobaksindustrin har de fossila förorenarna först förnekat vetenskapen och sedan försökt skjuta upp åtgärderna. Ett förbud mot deras reklam är ett logiskt steg för att anpassa offentlig debatt och politik till vetenskap, säger Silvia Pastorelli, klimat- och energikampanjledare vid Greenpeace EU, i ett pressmeddelande.
Missledande annonser
I samma veva som kampanjen drar igång offentliggör Greenpeace Nederländerna en ny undersökning där över 3 000 reklaminlägg från sex stora fossilbolag på sociala medier har analyserats. Omkring 63 procent av inläggen visade sig bestå av greenwashing, det vill säga en form av grönmålning som missleder konsumenter genom att inte på ett korrekt sätt beskriva bolagets affärsverksamhet och sälja in falska klimatlösningar.