– Vi vill ge stockholmarna möjligheten att gå över till elbil. Därför sätter vi nu i gång och sätter ut publika laddplatser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) i Stockholms stad till ETC Stockholm.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi har redan i dag några enstaka publika laddare på gatorna, men framför allt har vi våra garage med 800 laddplatser. Men Stockholm är speciellt på det sättet att många bilar står parkerade på gatorna, därför är det viktigt att öka det i gatumiljö.
Under maj och juni sätts nu ett antal publika laddstolpar upp på gatorna. Strandvägen blir stadens första ”laddgata”, med åtta laddstolpar som har satts upp av Stockholms stad och elbolaget Eon.
– Den bästa laddplatsen för elbilen är fortfarande hemma. Tanken med laddgatorna i innerstan för elbilar är att laddningen ska kunna ske av besökare på dagen och boende på natten, säger Katarina Luhr, miljöborgarråd (MP) i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.
Fossiloberoende till 2030
Martin Prieto Beaulieu är presskontakt på föreningen Gröna bilister. Han ser positivt på satsningen från Stockholms stad.
– Det är jättepositivt att staden visar allvar med att bygga ut laddinfrastrukturen. Laddgator möjliggör för folk som inte har egna parkeringsplatser, eller garage i det här fallet, att kunna ha elbilar. Och det är positivt att laddgatorna är synliga, så att övriga bilister ser att det är fullt möjligt att köra med elbil i Stockholm, säger han.
Stockholm ska ha en fossiloberoende fordonsflotta senast år 2030 och till år 2040 ska de fossila drivmedlen vara helt avvecklade.
– Möjligheten att ladda elfordon i Stockholm är en central del i en nödvändig teknikomställning, menar Luhr.
Målet är att ha 500 publika laddpunkter i Stockholms stad fram till 2020. Men på längre sikt ska det bli väldigt många fler än så.
– Vi har inte satt något mål för laddstationer till 2030 än, eftersom vi vill vänta på teknikutvecklingen och se vad som händer. Nya möjligheter dyker up, som induktionsladdning med en platta i marken till exempel. Men vi räknar med att behöva mellan 15 000 och 25 000 laddplatser till 2030, säger Daniel Helldén.
Sätts upp på sju platser
Martin Prieto Beaulieu från Gröna bilister, menar att det behövs mer.
– Vi tror att när försäljningen av elfordon väl ökar så kommer det att gå riktigt snabbt. Och det tillfället kommer nu de närmaste åren, med de nya elbilarna som har nästan fördubblad räckvidd, till lägre priser samtidigt som infrastrukturen byggs upp. Och när elbilsförsäljningen kommer igång så kommer nog målet på 500 laddstolpar inte att räcka till. Det måste till mycket mer.
Förutom de åtta laddstolparna på Strandvägen sätts laddare upp på följande platser i staden nu: Gustaf Adolfs torg, Scheelegatan, Slottskajen, Kungsholms hamnplan, Jarlaplan och Kungsbro strand. Platserna utrustas med mellan en och fyra laddstationer per plats och alla laddstolpar kan ladda två bilar samtidigt. Men som Katarina Luhr nämnde så är ambitionen att folk i möjligaste mån ska ladda sina bilar i hemmet.
– Ja, i första hand ska man ladda sin bil hemma, i ett garage eller på fastighetsmark där man har sin bil stående permanent. Men i Stockholm är det inte möjligt, eftersom vi har en annan typ av fastighetsstruktur här, framför allt i innerstan men även i stora delar av ytterstaden. Därför har jag sett till att vi har ändrat reglerna så att det är möjligt att ha fler publika laddare på gatorna. Många säger att de gärna vill köra elbil, men att det har saknats laddningsmöjligheter. Nu skapar vi den möjligheten, säger Daniel Helldén.
Varför går det inte ännu snabbare?
– Det har tagit tid att ta fram det och skapa avtalskonstruktionerna. Vi lånar ju ut marken till marknadsaktörer, elbolagen. Det har tagit tid och inte varit helt enkelt juridiskt. Hur skyltar man en laddplats i gatumiljö? Den juridiken är så komplicerad att jag inte ens vill gå in på den. Det är inte bara att ställa ut en laddstolpe, säger Helldén.
Varför är det inte gratis att ladda och parkera med elbil, som ett incitament för att få fler att gå över till elbil?
– Det är inte staden som tillhandahåller själva laddpunkten, utan elbolagen Vattenfall och Eon. De står för alla kostnader i utrustning och underhåll och tar bara betalt för elen. Ställer du den i garagen, så betalar du bara parkering. Bilen tar ju plats, oavsett var den står. Allra helst vi vill få bort dem från gatorna och ner i garage.
Borde det finnas krav på laddare i varje hus vid nybyggen och renoveringar?
– Ja, jag tror att det vore en bra lösning faktiskt. I de garage som vi bygger är det alltid 20 procent laddplatser. Det borde vara så även när andra bygger parkeringsplatser, men vi får ju inte reglera hur som helst i detaljplanerna.
Har ni staden själva elbilar i arbetet?
– Vi har ett stort antal elbilar. Fastighetskontoret har elbilar. Sedan så ingår staden i ett elbilspool-system, så vi använder dem. Vi arbetar för att det ska vara en hög grad av elbilar i staden, säger Daniel Helldén.