Ändå är det precis det som det helstatliga flygplatsbolaget ägnar sig åt, påpekar miljödebattören Mattias Goldmann. Han riktar nu skarp kritik mot Swedavia för att, via sina sociala medier-konton, återkommande göra reklam för nöjesresor och lågprisflyg.
– Swedavia är med i 2030-sekretariatet för en fossilfri fordonsflotta, där flyget ingår. Att bolaget samtidigt aktivt motverkar det målet genom att så intensivt marknadsföra fossilt lågprisflyg gör mig besviken och bestört, säger han till Dagens ETC.
Swedavia, som utvecklar och driver flera flygplatser i Sverige, lyfter ofta fram sitt hållbarhetsarbete. 2020 uppgav bolaget att det hade nått målet om att göra den flygplatsverksamhet som Swedavia driver i egen regi ”helt fri från utsläpp av fossil koldioxid”. I detta ingår att flygplatserna drivs av fossilfri el och att fordonen går på el eller biobränsle.
”Ingår inte i uppdraget”
Samtidigt skickar bolaget, via sina olika Instagram-konton, ut reklambudskap som går på tvärs med uttalanden från både forskare och ministrar om att vi måste flyga mindre för att nå våra klimatmål. I inlägg efter inlägg nämns, eller taggas, dessutom olika utländska flygbolag och researrangörer på ett sätt som är brukligt vid sponsrad reklam.
”Lyon är en medeltidspärla i sydöstra Frankrike som är känd för sitt kulinariska utbud. Nu kan du flyga direkt till Lyon när lågprisbolaget @Transavia invigde en helt ny direktlinje från Arlanda i helgen”, lyder bildtexten till ett av Arlanda-kontots senaste Instagraminlägg. I ett annat marknadsförs en ny linje som Ryanair – ökänt för att driva en fackfientlig linje – börjar flyga i mars. Även lågprisbolagen Transavia, Norwegian och Easyjet – vars vd nyligen gick ut och sa att ”höjda flygpriser för miljön är elitistiskt” och att bolaget nu deltar i ett priskrig för att pressa upp resandet efter pandemin – förekommer i inläggen.
– Swedavia ska äga, driva och utveckla flygplatser. Flygbolag som Norwegian, Transavia och Ryanair får sköta sin marknadsföring själva – det ingår inte i Swedavias uppdrag. Så här har Swedavia aldrig uppfört sig förut, så jag kollade för säkerhets skull om de plötsligt fått ett uppdrag att lyfta utländska lågprisbolag, men det har de inte, säger Mattias Goldmann.
”Orättvis kritik”
Lena Wennberg, Swedavias hållbarhetschef, tycker inte att kritiken är rättvis.
– Vi har ett uppdrag att bidra till Sveriges tillgänglighet, och då ingår att informera om både de nya och gamla flyglinjer som finns. Jag anser inte att det är flygandet i sig som ska minska, utan dess miljöpåverkan. Man måste kunna bedriva en verksamhet och samtidigt arbeta med att minska dess negativa påverkan, säger hon.
Ni tycker alltså inte att det är ett problem att ett statligt bolag gör reklam för utländska fossila lågprisflyg?
– Jag tycker att det går ihop, om man samtidigt jobbar hårt med flygets klimatomställning. Vi har ju en nationell plan för att flyget ska minska sin klimatpåverkan genom inblandning av mer biobränsle. Det är en utveckling vi främjar på olika sätt. På hemsidan informerar vi till exempel resenärer om hur de kan köpa bioflygbränsle i samband med resor, säger Lena Wennberg.
I sammanhanget bör nämnas att biobränsle som klimatlösning är högst omtvistat bland forskare eftersom biobränslen också påverkar klimatet negativt. Dessutom är restprodukter från skog och annan biomassa för små för att räcka till för att ersätta flygbränslet på ett globalt plan.
”Ska agera föredömligt”
Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson är den som ansvarar för våra statliga bolag. Han ställer inte upp på en intervju om hur han ser på Swedavias marknadsföring men skickar en kommentar via mejl:
”Bolag med statligt ägande ska agera föredömligt inom området hållbart företagande och i övrigt agera på ett sådant sätt att de åtnjuter offentligt förtroende. Internationella riktlinjer, Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling, ska vara vägledande för detta arbete. Hur bolag arbetar med dessa frågor ansvarar bolagets styrelse och ledning för utifrån verksamhetsinriktningen som ägaren bestämt”, skriver han.