Förutom att inrikesflyg ska förbjudas mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och en progressiv flygskatt införas vill SSU-ledningen sätta upp tuffare mål för klimatpolitiken. Senast 2035 vill förbundet att Sverige ska ha noll nettoutsläpp till atmosfären – tio år före det mål som riksdagen klubbat.
– Vi har inte tagit så mycket hänsyn till reformutrymmet när vi utarbetat förslagen, utan mer tittat på vad forskningen säger krävs. Det här kan uppfattas som radikalt och det är radikalt i relation till den otillräckliga klimatpolitik som den här regeringen och stora delar av västvärlden står för i dag. Men det är inte radikalt om man beaktar vilka jobbiga och dyra åtgärder som kommer att krävas i framtiden om vi inte gör omställningen nu, säger SSU-ordföranden Philip Botström till Dagens ETC.
Vilka är ert viktigaste förslag på klimatområdet?
– Det är den en stor investeringsfond där vi föreslår att staten under de kommande tio åren ska satsa 1000 miljarder kronor. Minskar vi inte utsläppen förrän dess så har vi tappat kontrollen. Pengarna ska gå till investeringar i utbyggd kollektivtrafik, forskning, elbilslån och omställning av hela samhället.
När ska flygförbudet införas enligt ert förslag till stämman?
– Vi har inte satt något exakt årtal och förslaget kommer nu att diskuteras och justeras på kongressen. Jag vill vara tydlig med att flyget kommer att vara kvar, vi vill inte förbjuda människor att flyga. Flyget finns och många är beroende av det. Om det ska kunna minskas måste vi ha realistiska och konkurrenskraftiga alternativ, såsom höghastighetståg.
Var och när ska kollektivtrafiken byggas ut?
– Vi tänker oss att vi behöver bygga ut kollektivtrafiken i hela landet så att fler kan nyttja den. Exakt var höghastighetsbanan ska gå har vi inte bestämt, men det är väl tänkbart att det är mellan de största orterna. Vi vill tidigarelägga investeringarna genom att låna för att finansiera dem.
Vilka av era reformförslag är det som gynnar arbetarklassen?
– Ett sådant konkret förslag är att vi vill att alla klimatskatter som höjs framöver ska samlas i en pott och den potten ska sedan fördelas ut tillbaka till medborgarna, inspirerat av den kanadensiska modellen. Det skapar incitament för de som konsumerar rätt. Den som bor i innerstaden, är rik och kör en stor bil, flyger ofta och äter mycket kött kommer att betala in mer än den som är student eller fattigpensionär, åker kollektivt och bor mindre.
Finns det en risk att det gynnar stadsbor som har många alternativ till resa och boende och har stora utsläpp från konsumtion, samtidigt som det straffar den som har utsläpp som är svårare att välja bort, såsom den som exempelvis bor i hus på landsbygd och kör bil till jobbet där?
– Vi lever ju också våra liv olika. Mina föräldrar flyger mindre och har mindre uppvärmningskostnader. Ska man genomföra en sådan klimatpott så ska den gynna de som har låga inkomster och de som bor på landsbygd. Sedan kan man inte med enskilda reformer lösa alla problem. Vi har en klyfta mellan stad och land och mellan fattiga och rika.
– Vi vill också se till att alla människor, oavsett var de bor, ska kunna bygga solceller och få elbilslån och se till att mänskor kan energieffektivisera sin hem.
Finns det en risk att sådana reformer, som avdrag för renovering och elbilslån, får liknande effekter som rot och rut, det vill säga att det gynnar de som redan har råd att köpa elbil och renovera sina hem?
– Det beror på hur man utformar dem. Vi kommer inte att på kongressen skissa upp hur avdragen ska se ut. Vår roll är att tala sanning om de problem vi ser och att se lösningar och möjligheter. När man utformar politiska förslag stöter man på hinder, men det kan inte hindra oss att ha en vision.
Hur ser du på möjligheterna att påverka S i den riktning som du önskar?
– Jag är övertygad om att Socialdemokraterna kommer att anpassa sin politk inom de kommande åren. En socialdemokrati som stoppar huvudet i sanden i den här frågan kommer inte att överleva tre-fyra val. Det är också bevisligen så att marknadsextremisterna har haft fel. De senaste 30-40-åren har utsläppen ökar. Men de rabiata mupparna på andra kanten har också haft fel, de har pratat för mycket om individens ansvar. Socialdemokraterna kan stå för en investeringspolitik där vi som samhälle tar ett grepp för att ställa om.
Varför har Socialdemokraterna gjort för lite i klimatfrågan?
– Det handlar säkert om prioriteringar, men kan också handla om rädsla för att göra de omfattande investeringar och den omställningen som samhället behöver göra. Men socialdemokratin har möjligheten att göra just detta. Vi vet hur man bygger och ändrar samhällen, såsom vi gjorde med välfärdsstaten. Socialdemokraterna ska förena utveckling med klimatnytta.
Vad blir viktigast att få igenom på stämman?
– Jag tror att det blir lätt att skapa insikt om att det krävs en kombination av höga målsättningar, tydliga krav på industrin och att få med alla i omställningen. Sedan är det många årtal och exakta lösningar som kommer att diskuteras, vilket innebär att de här förslagen kommer att revideras på olika sätt. För min del är det viktigaste att vi visar att SSU är Sveriges främsta ungdomsförbund när det kommer till klimatfrågan och att vi driver på Socialdemokraterna för att de ska vara landets bästa klimatrörelse, säger SSU-ordföranden Philip Botström inför kongressen i Karlstad.