Sportbranschen måste sluta ge stora förorenare en plattform för grönmålning. Det budskapet framförs i en ny rapport som kartlägger hur bilindustrin satsar miljardbelopp på sponsoravtal för att stärka sin gröna image – samtidigt som de lobbar mot klimatregleringar.
På senare tid har miljögrupper varnat för hur stora företag utnyttjar sportsponsring som ett sätt att gröntvätta sina varumärken. En bransch som utmärker sig är bilindustrin, vars investeringar i idrottsrörelsen beräknas ha tredubblats sedan 2018.
En ny brittisk kartläggning, som fokuserar på BMW och Toyota, visar att bilindustrin plöjer ner motsvarande 52 miljarder kronor i sponsring av sport. Reklambudskapen handlar i regel om miljö och hållbarhet, trots att bolagens vinster till huvuddel kommer från utsläppstunga fossilbilar. De båda bilföretagen lobbar också aktivt mot hårdare miljö- och klimatlagstiftning runt om i världen.
– Toyota och BMW fortsätter att smutsa ner vår atmosfär, den allmänna debatten och sportvärlden – allt medan de påstår att de är en del av klimatlösningen, säger Andrew Simms, en av rapportens författare och medgrundare av kampanjorganisationen New Weather Institute.
120 aktiva partnerskap
Eftersom hållbarhetsbudskapen står i strid med såväl utsläppsnivåer som politiskt påverkansarbete uppmanar kampanjgruppen sportbranschen att slopa avtalen som ger förorenarna en plattform för greenwashing.
– Bilindustrins sponsring av sporten är enorm och bidrar till att rentvå dess image. Det är hög tid att rensa bort den fossila sponsringen från idrotten, precis som redan gjorts med tobaksbolagens dimridåer, säger Anna Jonsson från New Weather Sverige.
I rapporten framgår att Toyota och BMW har över 120 aktiva partnerskap och sponsorskap i minst 23 sporter med specifika överenskommelser om hållbarhet. Till exempel blev BMW nyligen partner till fotbollsklubben Real Madrid och Toyota erbjuder för närvarande ”hållbara mobila lösningar” för cykeltävlingen Giro d’Italia.
Samtidigt sålde de båda bilföretagen fler än 12,6 miljoner bilar med förbränningsmotorer år 2021. För klimatet betyder det här ett utsläpp av ytterligare 855 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar de årliga utsläppen från 230 koleldade kraftverk.
Kartläggningen visar även att Toyota – trots det akuta läget för klimatet – fortsätter att investera i förbränningsmotorer, där planen är att sälja över 110 miljoner fordon de kommande åren.
”Dags att säga nej”
En av dem som anslutit sig till rapportförfattarnas krav att göra sig kvitt sponsoravtalen är den brittiska elitidrottaren och OS-guldmedaljören Etienne Stott.
– Vi vet varför förorenande företag sponsrar idrottsmän, klubbar och tävlingar, precis som tobaksbolagen före dem. De vill dra nytta av att associeras med bilder av aktiva, unga friska idrottare och fansens känslomässiga engagemang. För alla inblandades skull är det nu dags för sportvärlden att använda sitt inflytande och säga nej till detta, säger han i en kommentar.
Anna Jonsson tycker att idrotten på alla nivåer, även i Sverige, behöver ta sig en funderare över vilka intressen dessa fossiltunga bolag egentligen har av att synas tillsammans med fotbollsspelande ungdomar eller skidproffs.
– Vill klubben verkligen använda sitt namn för att polera fossilbolagens rykte och bli ett redskap i deras syften?