– Finalen i Österrike är ett bra tillfälle att belysa problemet. Det är slutet på den alpina säsongen och Audi är den stora sponsorn, säger Gunnar Lind som är medgrundare av New Weather.
Gunnar Lind och hans kollegor har jobbat emot klimatintensiv sponsring av idrott under flera år. Men i diskussionen om reklamens förödandeeffekter fanns aldrig några tydliga siffror att peka på. Därför tog de med hjälp av experter fram en beräkningsmodell för att utläsa hur mycket utsläppen ökar per investerad euro i vintersportsreklam.
– Många tänker att sponsringarna är välgörenhet, men i själva verket är det affärer som ger fossiltunga företag enorm exponering.
Resultatet visar att en investering kan generera upp till 100 kg koldioxidutsläpp per sponsrad euro.
– Vi trodde inte att det skulle bli så stora siffror. Men det är klart att om en sponsor lägger fem miljoner kronor på att få synas i ett mästerskap, så förväntar de sig att få tillbaka minst lika mycket via försäljning av sin produkt.
Sekretess står i vägen
Exakt hur mycket som investeras i vintersport är svårt att beräkna eftersom affärerna lyder under hård sekretess. Men enligt New Weather uppskattas storleken på den globala ligga mellan 50 och 100 miljarder amerikanska dollar, motsvarande mellan 500och 1 000 miljarder kronor.Summan kan komma att fördubblas de kommande tio åren.
Granskningen visar att utsläppen från de sju vintersportssponsorerna Audi, Ford, Sas, Equinor, Aker, Volvo och Preem bidrar till en uppvärmning som smälter 1 968 kvadratkilometer vårsnö varje år.
Det motsvarar en markyta som är 437 gångerstörre än markområdet som används för skidåkning i Åre, Sveriges största skidort.
– När arrangörer och förbund räknar ut sitt klimatavtryck så inkluderar man inte de här utsläppen. Men skidförbunden tycker att det är jobbigt med fossil sponsring och ser problemen samtidigt som snön smälter under skidorna på dem.
Reklam kan slå fel
Sedan klimatfrågan seglade upp på agendan har företag tvingats kasta om i sin marknadsföring. Audi vinklar numera stora delar av reklamen mot sina elbilar, trots att 90 procent av deras bilpark består av fossilbilar, enligt Gunnar Lind.
– Bara för att man gör reklam för en elbil så betyder det inte att konsumenterna köper en elbil. Det är som när regleringen av alkohol infördes och bryggerierna började göra reklam för lätt- och alkoholfri öl. Enligt studier ökade det först och främst försäljningen av de starkare produkterna.
Vidare menar han att det finns ett problematiskt maktförhållande mellan idrottare, förbunden och sponsorer. Därför måste ansvaret främst ligga på medlemmarna i det internationella idrottsförbundet Fis, som arrangerar Salbaachs-finalen med finansiering från Audi.
– Idrottarna lever under pressade förhållanden och kämpar för att få vara med i tävlingarna. De kan inte bita handen som föder dem. Det är nog inte smärtfritt att hitta nya sponsorer men det är inte heller omöjligt.