Fråga: Hej, Johan Ehrenberg har ju ett starkt hopp om att solel, i kombination med stationära batterier och elbilar som kan kopplas mot nätet och/eller huset, kommer att vara en effektiv lösning för att villaägaren ska få låg elräkning. Och tekniken finns men det finns vissa ”krafter” som inte vill se sådana lösningar. Det vore intressant att höra vad Johan har för svar på dessa frågor:
1) Finns det en risk för att lokala nätägare inte vill se sådana lösningar då de är oroliga för att nätet inte klarar för stor export samtidigt som det är hög förbrukning (framför allt på för- och eftermiddagar)?
2) Hur ska leverantörer av el hantera ett stort tillskott från batterier/elbilar som man inte riktigt har koll på, i förhandlingarna om nästa dags spotpriser?
3) På marknaden finns en laddbox som kan tanka från CCS-elbilar till nätet/huset. Men den kräver att billeverantören godkänner att deras elbil får kopplas till boxen. Hur troligt är det att leverantörer av elbilar tillåter att elbilen laddas och laddas ur oftare med tanke på garantin för batteriet?
/Karin Rosenberg, Borlänge
Svar: Hej Karin,
Visst kan de lokala nätägarna ställa till problem om de inte förstår nyttan med att elbilen får exportera el.
Men det ligger i deras eget intresse att få ett stabilt nät och det kan man enkelt få genom att använda elbilar som frekvensstabiliserare. Alla – elnätsbolaget, användaren och bilägaren – tjänar på det.
Sedan kan det givetvis vara så att om många elbilar exporterar samtidigt som alla solcellsägare exporterar, så kanske man vill införa begränsningar. Men i praktiken är det ett mindre problem.
När solcellerna ger som mest behöver inte elbilarna exportera – tvärtom kan de då ladda billigt.
Poängen med elbil plus solel är ju att man flyttar solelen till de timmar då solcellerna inte längre försörjer huset. Eller till de timmar då elen är dyrast, som oftast beror på att konsumtionen är hög. Vilket då elbilarna hjälper till att lösa med sin export av el.
Angående din andra fråga: Spotpriserna sätts alltid dagen före och de bygger på en prognos som aldrig stämmer till 100 procent. Det pågår därför alltid en handel i realtid med de avvikelser som är för de som säljer elen, visavi prognosen. Liksom alla prognoser bygger det här på kunskap om människors beteenden och efter en tid kommer nog elbilarnas export ingå i prognoserna utifrån den statistik man får fram bit för bit.
Elnäten är oerhört snabba att reglera när det uppstår problem. De klarar ju av att stora kärnkraftsverk ibland måste snabbstoppas. Då är det batterier som går in snabbast i väntan på att vattenkraften eller annan reservkraft ska hinna öka produktionen. Med en miljon elbilar som kan exportera blir de där första krissekunderna enklare att hantera.
Din sista fråga handlar om bilproducenter och leverantörer kan utgöra ett hinder i den här utvecklingen. Min uppfattning är att elbilsproducenterna kommer att tvingas att öppna för export, då det annars blir något som konkurrenter kommer få kraftiga fördelar med rent försäljningsmässigt.
Idag är det väl bara Tesla som stenhårt vägrar, men det kan bero på deras gamla affärsmodell där äldre modeller har gratis laddning.
En sådan bil kan ju teoretiskt försörja ett hem till en kostnad av noll kronor om man åker och laddar 35 minuter per dag. Men jag gissar att Tesla får erbjuda ägarna av dessa bilar någon typ av kompensation.
Vad gäller garantier kan man på samma sätt göra ändringar, så att bilägaren garanteras ett visst antal tusen urladdningar och laddningar.