Dagens ETC
Det ska bli lättare för Konsumentverket att stoppa reklam som använder falska eller vilseledande miljöargument. Det föreslår regeringen i en ny promemoria.Ulrika Lindahl
Text
Om Konsumentverket och Konsumentombudsmannen (KO)i dag slår fast att en reklam använder falska reklamargument måste myndigheten gå vidare till domstol för att kunna hindra företaget från att fortsätta att visa reklamen – förutsatt att inte företaget själva går med på att stoppa kampanjen. Det betyder att företag kan förhala processen och att den vilseledande reklamen kan nå fler konsumenter.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Ulrika Lindahl
Text