Förra hösten lanserade Google ett verktyg för att jämföra flygresors klimatpåverkan. Sökjätten fick stor uppmärksamhet och hyllades från både forskarhåll och branschmedia. Genom tjänsten kunde nu resenärer jämföra inte bara priser på flygbiljetter, utan också enskilda resors klimatpåverkan.
När företaget den 14 juli i år förändrade sina uträkningar gjordes det däremot i tysthet. Över en natt redovisades plötsligt kraftigt kapade klimatavtryck. Vid en sökning på rutten Seattle–Paris hade 38 procent av utsläppen försvunnit. Koldioxidutsläppen mellan London–Paris minskade från 72 kg per person till 45 kg. Det här var BBC först med att uppmärksamma.
Exkluderar höghöjdseffekten
Förklaringen till att mängderna räknats ned är att Google numer exkluderar höghöjdseffekten, det vill säga utsläppen av vattenånga och kväveoxider på hög höjd. Utsläpp som enligt forskningen i vissa fall nästan dubblerar flygens totala klimatpåverkan.
I ett dokument publicerat i samband med förändringen skriver företaget att den nya uträkningsmodellen är ett resultat av ”diskussioner med akademiker och industripartners”.
Jörgen Larsson är forskare inom flyg och miljöpåverkan vid Chalmers tekniska högskola och har varit med och utvecklat hemsidan Klimatsmart Semester.
– Generellt kan man säga att det finns en osäkerhet kring höghöjdseffektens faktiska klimatpåverkan. Olika vetenskapliga analyser ger delvis olika resultat, men att den skulle vara noll är mycket osannolikt. Ett argument för att ha med höghöjdseffekten är att det är bättre att ha ungefär rätt än att ha exakt fel, vilket det blir om man exkluderar höghöjdseffekten, säger han.
Kan påverka branschen
Googles nya räknemodell kan dessutom få stor inverkan på branschen. Skyscanner, med över 100 miljoner besökare i månaden, använder redan sökjättens koldioxiduträkningar. Booking.com, Expedia, Tripadvisor och Visa har sagt sig vilja göra det, enligt BBC.
– Googles uppgift om klimatpåverkan kan ju fylla en funktion för att få människor att ta bra klimatbeslut, men om siffrorna systematiskt är underskattningar så riskerar det att leda helt fel. Flyget framstår helt enkelt som mindre klimatbelastande än vad det faktiskt är. Inte minst i jämförelse med andra transportmedel, säger Jörgen Larsson.