Från att ha legat i bakvattnet när det gäller inhemsk tillverkning av elbilsbatterier ser Europa ut att inom en snar framtid kunna utmana USA och Asien om världsherraväldet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Koppling till Tesla
Bakom initiativet i Skellefteå står Northvolt, med före detta Tesla-medarbetaren Peter Carlsson vid rodret.
– Europa rör sig snabbt mot elektrifiering. Sverige har en unik position för att etablera storskalig batteriproduktion som stöd för denna omställning tack vare sin rena och billiga energi, närheten till råmaterialen och en stark industriell tradition djupt rotad i landets dna, sade han i ett pressmeddelande i oktober, i samband med kungörelsen av Skellefteå som bas för produktionen.
Förhoppningarna inför bygget är stora också inom kommunen. Både när det gäller arbetstillfällen direkt kopplade till satsningen men också när det gäller kommunens attraktionskraft.
– Vi har redan nu förfrågningar från företag. En del av dem har varit kopplade till Northvoltprojektet, en del har sett oss som en bra plats att etablera sig på, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå.
Tusentals jobb
När fabriken är fullt utbyggd någonstans kring 2024 räknar kommunen med att ha ökat antalet direkta arbetstillfällen med uppåt 2 500. Att det handlar om just ”när” tvivlar hon inte på, trots att Northvolt hittills inte lyckats skrapa ihop mer än 200 miljoner kronor av de totalt 38 miljarder som satsningen beräknas kosta.
– Vår inställning är att detta kommer att bli av. Vi ska växa i takt med att projektet växer, säger Kristina Sundin Jonsson.
– Skellefteå och Norrland lämpar sig väl för energiintensiv industri. Marken de ska bygga på är redan planlagd för industriändamål och vi har alla fysiska förutsättningar, som till exempel hamn, järnväg och tillgång till förnybar el för att de ska bli klara i tid, vilket är en väsentlig faktor för dem.
EU uppmuntrar
Vid en första anblick kan övriga planerade batterifabriker i Europa betraktas som besvärande konkurrens. Särskilt eftersom det i de fallen är jättar som står bakom projekten, som Daimler, LG Chem och ett konsortium bestående av 17 tyska bolag backade av landets regering.
Å andra sidan efterlyste EU-kommissionen så sent som i oktober fler europeiska initiativ när det gäller batterifabriker. Bakgrunden är just USA:s och Asiens försprång på området.
– Vi måste agera snabbt – och kollektivt – för att övervinna vår konkurrensnackdel och dra nytta av vår ledande position inom många delar av batteritillverkningen, från material till systemintegrering till återvinning, sade Maroš Šefčovic, EU-kommissionens vice ordförande, vid ett möte med europeiska industrirepresentanter.