Remissinstanserna har inte varit nådiga i sin kritik av det föreslagna bonus-malus-systemet för lätta fordon. Inte en enda av dem som Dagens ETC varit i kontakt med verkar anse att förslaget är genomtänkt.
Mest anmärkningsvärt, med tanke på de svenska koldioxidmålen för 2030, är kanske att utredaren själv noterar att förslaget endast marginellt kommer att minska transporternas klimatpåverkan – upp till 1,7 gram koldioxid per kilometer.
– Men kan tycka att kritiken visar att utredaren misslyckats, men han har bara följt direktiven. Regeringen beställde aldrig ett förslag för att uppnå en fossiloberoende fordonsflotta 2030. De ville helt enkelt inte mer än det här, säger Mattias Goldmann, vd för den gröna tankesmedjan Fores.
Det utredaren föreslår för förslagets bonusdel är att befrielsen från fordonsskatt för miljöbilar slopas, att privatpersoner ska kunna få upp till 60 000 kronor i bonus beroende på det nyinköpta fordonets utsläpp av koldioxid och att företagsbonus ska begränsas beroende på bilens pris.
För malusdelen gäller att fordonsägare ska betala en skatt på upp till 80 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut över 95 gram per kilometer.
Utredaren kommer också med ett alternativt förslag där bilägare betalar utifrån fordonets vikt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Ingen bonus för gasbilar
Kritiken går ut på att malusnivån är för låg, att det som premieras är själva bilen och inte vad den drivs med – eftersom hybrider lika gärna kan köras på fossilt bränsle, att det samhällsekonomiskt kommer att bli ett dyrt pris per kilo koldioxid, att privatbilisterna bara kommer att se höjda skatter och inte bonusdelen, att bonusen är för låg, att gasbilarna, som ofta har lägre klimatpåverkan än hybriderna, inte får någon bonus alls.
– Nackdelen med förslaget är att båda riktar in malusen på i första hand nya bilar under de tre första åren – nya bilar är alltid bättre ur miljö- och säkerhetssynpunkt. Vi tycker att bonusen för de allra bästa bilarna ska vara högre om det ska ge någon effekt, säger Charlie Magnusson vid Motorbranschens riksförbund.
Naturvårdsverket är också kritiska, men uttrycker sig något mildare och säger att det föreslagna systemet är för försiktigt utformat för att nå målet om en fossilfri fordonsflotta inom 20 år.
Istället vill de att regeringen inför ett skarpare bonus-malus-system och ser över andra styrmedel som påverkar bilvalet, såsom förmånsbeskattningen och reseavdraget.
– Med de styrmedel som är beslutade idag är det inte troligt att målet nås. Ett scenario med dagens styrmedel visar att användningen av fossila drivmedel kan vara cirka 75 procent av den totala energianvändningen i transportsektorn 2030, detta enligt Energimyndighetens rapport ”Scenarier över Sveriges energisystem”, säger Per Wollin vid Naturvårdsverket.