Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sjöfartens klimatval ett stort frågetecken

Laura Maersk, världens första containerfartyg som drivs med grön metanol.

Laura Maersk, världens första containerfartyg som drivs med grön metanol.

Bild: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/TT

Dagens ETC

Sjöfartsbranschen är på krigsstigen mot konkurrenter om framtidens ”gröna” drivmedel. Nu satsar containerbolagen på klimatlösningar som ska ge dem ett försprång i omställningen. Men någon samsyn om hur den internationella sjöfarten ska bli klimatneutral finns inte.

Ställ inga krav på den tunga vägtrafiken att använda biobränslen eller elektrobränslen, de är knappa och behövs i sjöfarten där elektrifiering inte är ett alternativ för att minska klimatutsläppen. 

Tror på ammoniak

Utifrån våra modellsimuleringar tror vi att grön ammoniak kommer att bli det dominerande fartygsbränslet omkring 2045.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser