– Om vi ser på hur utvecklingen ser ut både i Sverige och övriga världen, där fler och fler väljer att bo i storstäderna, blir det tydligt att det krävs en förändring. Ska fler människor få plats i städerna ökar kravet på mobilitet. Där tror vi att självkörande bilar kommer att spela en viktig roll, säger Marcus Rothoff, projektledare för Volvos pilotprojekt Drive me.
Volvos första självkörande prototyper är redan klara, men det återstår ändå några steg innan bilarna kan säljas och vara ute på vägarna och köra. Bland annat handlar det om att självkörande bilar ännu inte är tillåtna i den allmänna trafiken. För det krävs regeländringar. Hur de skulle kunna se ut håller regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam nu på att undersöka.
– Det dröjer nog ett par år innan vi har självkörande fordon i reguljär trafik. Det krävs till exempel en omfattande testverksamhet för att se hur fordonen fungerar tillsammans med den övriga trafiken, och regelförändringar både på nationell och internationell nivå, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Mer effektiva resor
Men också han tror att självkörande fordon på sikt kommer att vara ett självklart inslag i trafiken. Jonas Bjelfvenstam menar att transportsektorn behöver ställa om för att bli fossilfri, och i den utvecklingen kan automatiserade fordon spela roll.
– De flesta tillverkare är medvetna om att miljökraven hela tiden skärps, och det är logiskt att satsa på fordon som är fossiloberoende. Utvecklingen drivs framför allt mot självkörande elfordon, säger han.
Marcus Rothoff tror också att självkörande bilar i sig kan innebära en klimatvinst.
– Resorna blir mer effektiva. Till exempel, kommer du in i centrum i dag åker du runt och letar parkeringsplats, medan en självkörande bil kanske redan på förhand ser var det är ledigt, eller har bokat upp en plats. Sannolikt kommer det också bli vanligare med samåkning, via självkörande taxibilar till exempel, säger han.
Just det menar Daniel Jonsson, forskare och doktor i transportvetenskap på KTH, kan få stor betydelse. I alla fall om människor är beredda att ändra sina vanor.
– Om människor i storstäderna skulle börja samåka i självkörande bilar istället för att pendla i varsin bil till jobbet, då kan de positiva effekterna bli stora. Särskilt med tanke på att flottan av självkörande bilar kan bestå av elbilar. Tider när pendeltrafiken inte är så stor kan de åka och ladda upp sig, säger han.
För ett drygt år sedan var Daniel Jonsson involverad i ett examensarbete om pendling med självkörande fordon. Forskarna utgick då från ett scenario där alla som pendlar med bil till jobbet i Stockholmsområdet istället skulle samåka två till fyra personer i en självkörande bil. Enligt det scenariot skulle en förarlös bil ersätta 14 personbilar. Och de nästan 140 000 bilar som dagligen trafikerar Stockholmsområdet skulle minska till 9 700 självkörande bilar. Resan tar dock något längre tid eftersom bilarna åker och plockar upp pendlarna.
– Att människor kan tänka sig att samåka är avgörande för hur mycket biltrafiken minskar med självkörande bilar. Men samtidigt finns ju många fördelar, som att du kanske slipper äga din egen bil. Med rätt styrmedel kan det ju också bli ett betydligt billigare sätt att resa, säger Daniel Jonsson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Att allt bilpendlande ersätts menar han inte är realistiskt – det lär i så fall dröja – men att självkörande fordon kommer att spela roll, det tror han.
– Min vision är att vi inte kommer att äga alls lika många bilar som i dag. Redan nu ser vi sådana tendenser, där intresset för olika slags bilpooler har ökat. Att antalet bilar blir färre är lite av ett måste för att vi ska ha städer som är trivsamma. I den utvecklingen kan självkörande bilar spela roll, men också självkörande kollektivtrafik, säger Daniel Jonsson.