År 2013 avsmakade ett gäng matkritiker det första odlade köttet i en BBC-sändning. De åt en hamburgare gjord på stamceller från en slaktad ko, brödsmulor och lite färgämnen. Burgaren visade sig vara torr och lite smaklös. Den saknade fett, och det hjälpte inte att steka den i massor av smör. Kritikerna bad om salt och peppar. Dessutom tog burgaren 330 tusen dollar (2,8 miljoner kronor) att ta fram, pengar som Googles medgrundare Sergej Brin hade pytsat in.
Högt klimatavtryck
Sju år senare håller ett 20-tal företag, de flesta från Israel, USA och Nederländerna, på att ta fram konstgjord kyckling, biff och fläsk. De lovar en produkt som har lägre klimatavtryck och är fri från såväl sjukdomar, antibiotika som djurplågeri. Numera behöver inte djuren dö för att lämna celler.
Men hur det faktiskt ser ut med det odlade köttets klimatavtryck är än så länge oklart. Utvecklingen drivs av biotechbolag med riskkapital i ryggen som helst tiger om siffror som inte backar deras affärsidé och forskare har svårt att få finansiering till oberoende studier.
Eat Just, bolaget bakom kycklingbitarna som säljs i Singapore, medger att den än så länge småskaliga produktionen kräver mycket energi och genererar stora utsläpp per odlat kilo kött. Med större volymer hoppas man kunna ta fram kött med lägre utsläpp och betydligt mindre land- och vattenförbrukning än vad den traditionella köttindustrin kräver.
Priset är en annan utmaning
– Odlat kött kommer inte slå igenom förrän vi befinner oss under priset på konventionell kyckling, sa Eat Justs grundare Josh Tetrick till CNBC.
Kostnaderna för att ta fram odlat kött är enligt honom bara en fjärdedel av summan för fyra år sedan. Men odlad kyckling kostar ändå mycket mer än den ”vanliga”. För att sänka priset lite har Eat Just satsat på att ta fram nuggets där kycklingceller är utblandade med växtbaserat protein.
För att skapa en efterfrågan på kött som odlats i petriskålar utlyser Eat Just en storskalig PR-kampanj som ska lyfta fram det odlade köttets fördelar och påminna om förhållandena i den traditionella djurindustrin. Ett annat företag, israeliska Supermeat, gav nyligen bort odlade kycklingburgare som ett sätt att bilda hajp kring sina produkter.
Konsultfirman AT Kearney hävdar i en rapport att år 2040 kommer det mesta av köttet vi äter inte komma från döda djur. Andra funderar på om vi inte bara borde äta mer vegetariskt.
Julie Gold är forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Redan för tio år sedan odlade hon kött i sitt labb, men sen lade hon ned projektet.
– Det vi egentligen behöver är protein, och det kommer i många olika former. Varför gå igenom alla svårigheter med att odla kött, att få muskler att växa? Jag började själv ifrågasätta det hela. Odlat kött kan kanske bli en pusselbit, men jag tror att det blir en dyr nischprodukt, för de rika, sa Julie Gold förra året till Forskning & Framsteg.