Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sex saker du ska ha koll på i bränsledebatten

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus.
Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus. Bild: Lise Åserud/TT

Dagens ETC

Plötsligt har reduktionsplikten blivit ett het potatis i svensk politik. Men vad handlar den uppblossade debatten om?
Dagens ETC benar ut och sammanfattar.

1. Vad är ­reduktions­plikten?

2. Varför har det blivit en stor fråga just nu? 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser