Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sex saker du ska ha koll på i bränsledebatten

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus.
Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus. Bild: Lise Åserud/TT

Dagens ETC

Plötsligt har reduktionsplikten blivit ett het potatis i svensk politik. Men vad handlar den uppblossade debatten om?
Dagens ETC benar ut och sammanfattar.

1. Vad är ­reduktions­plikten?

Reduktionsplikten var en del av det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser