Det var hållbarhetsstrategen Yrsa Lindberg och hennes följare på Instagram som först lade märke till att andelen osålda kläder från framförallt H&M ökat stort på den digitala second hand-tjänsten Sellpy. Bland annat låg fler än 200 exemplar av samma H&M-tröja ute till försäljning, och en och samma säljare sålde 30 000 nya artiklar – bara från H&M.
Yrsa Lindbergs inlägg på Instagram uppmärksammades av Sellpy som svarade i kommentarsfältet att det skett ett misstag. Det stora antalet likadana tröjor skulle aldrig ha lagts ut. Dagen efter publicerade Sellpy nya riktlinjer på hemsidan som säger att företag får sälja högst tre likadana artiklar. Sellpy har också börjat märka ut vilka annonser som kommer från företag.
– Nu är företagsannonserna försedda med en liten etikett där det står just ”Företag”, i ett försök att möta kritiken om att det är otydligt att en vara inte säljs av privatpersoner. Men det räcker inte, anser Yrsa Lindberg.
– Det är fortfarande otydligt. Klickar man på annonsen står det fortfarande att varan är ”kvalitetssäkrad second hand” och att det är ”hållbar shopping”, så de har fortfarande kvar falsk marknadsföring kopplat till de här annonserna, säger hon.
Defekta varor
Ingen på H&M eller Sellpy vill ställa upp på intervju, men Sellpys vd Michael Arnör skriver i mejl att de H&M-varor som ”ska läggas ut till försäljning är returer där produkten inte längre är i originalskick, det vill säga inte H&M:s osålda lagervaror”.
– Det kan till exempel röra sig om fläckar, en trasig detalj eller att produkten har tecken på användning. I det fall du refererar till rör det sig om en felaktig leverans som inte upptäcktes i vårt system och vi har sedan dess plockat ner dessa från vår sajt, skriver Michael Arnör.
”Falsk marknadsföring”
Sellpy marknadsför sig som en klimatsmart sajt där människor ges möjlighet att ”leva cirkulärt” och klimatsmart genom att köpa och sälja second hand-varor. Eller som en säljfras lyder: ”Från slit och släng till reparera och återanvända”.
– Jag tycker inte att det räcker att man förser specifika annonser med en företagsetikett. Om Sellpy nu utvecklar en ny typ av tjänst så måste de uppdatera all text på hemsidan och all marknadsföring de gör.
– Som det är nu är det direkt falsk marknadsföring, de ljuger på sajten, och det är också mycket på sajten som är vilseledande.
Möjliggör business as usual
Att H&M och andra företag tillåts dumpa outlet-varor på Sellpy är enligt Yrsa Lindberg ett sätt för företagen att kunna fortsätta med sin ohållbara verksamhet.
– Många säger att det är väl bättre att överskottslagren säljs än att de bränns upp. Jag är inte för att saker eldas upp eller slängs, men nån gång måste fast-fashion-företagen få så mycket kläder upp i halsen att de inser att de inte kan fortsätta som de gör.
– Som det är nu blir Sellpy en möjliggörare för business as usual. Det finns ingenting cirkulärt i det, ingen miljövinst, bara en fortsättning på en ohållbar affärsmodell.
I dagsläget finns det fortfarande gott om annonser på hemsidan med nya, tidigare osålda kläder från H&M på hemsidan. Michael Arnör vidhåller att varorna från H&M är returer ”där produkten inte längre är i originalskick”.
– Det innebär inte nödvändigtvis att produkterna alltid är i sådant skick att de beskrivs som defekta i våra annonser på Sellpy. Med detta sagt går vi igenom innehållet och plockar ner de annonser som inte möter våra riktlinjer, skriver Michael Arnör, och fortsätter:
– Vi har precis börjat märka produkter från företagssäljare och kommer fortsätta utveckla den märkningen framöver för att ytterligare förtydliga informationen.